Sökning: "special needs education practice"

Visar resultat 36 - 40 av 72 uppsatser innehållade orden special needs education practice.

  1. 36. Grundutbildningens betydelse för specialpedagogers perspektiv på det specialpedagogiska uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Longhurst Klang; [2016]
    Nyckelord :Specialpedagogik;

    Sammanfattning : ABSTRACTLonghurst Klang, Petra (2016) Grundutbildningens betydelse för specialpedagogers perspektiv på det specialpedagogiska uppdraget. (How SENCO´s teacher training backgrounds affect how they perceive their role within Special Needs Education)Specialpedagogprogrammet, Lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö högskola. LÄS MER

  2. 37. Elever i särskilda utbildningsbehov och problemlösning. : En studie av elevers upplevelse och deltagande vid problemlösning i grupp.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Kristina Eriksson; [2016]
    Nyckelord :SEM-students; special education; problem solving in groups; communication; participation; inclusion; educational inclusionDenna studie undersöker hur elever i Särskilda Utbildningsbehov i Matematik SUM upplever problemlösning i grupp i matematik samt hur de agerar i praktiken vid sådana tillfällen. Med fördjupad kunskap kring ämnet är ambitionen att på ett gynnsamt sätt organisera den specialpedagogiska undervisningen så att SUM-elever blir delaktiga vid problemlösningssituationer i den ordinarie undervisningen. Studien har en kvalitativ ansats där observationer och intervjuer med tre SUM-elever från år 3 har genomförts. Till grund för analysen har studiens teoretiska begrepp kommunikation och delaktighet funnits. Resultatet visar att eleverna upplever att de är delaktiga i gruppen och att de alla på något sätt är aktiva i arbetet med uppgiften. Ett inkluderande förhållningssätt visade sig spela roll för hur eleverna valde att delta och kommunicera i respektive grupper. Vid observationerna blev det synligt att inkludering ur ett didaktiskt perspektiv är viktigt för att få eleverna att känna att de klarar av uppgiften samt att de kan bidra med något i gruppen. Dock blir det tydligt i vissa fall att det i kommunikationen eleverna emellan används tillvägagångssätt som är inövade utan förståelse vilket leder till att de inte har någon kontroll över arbetet att lösa uppgiften. Några elever framför samtidigt i intervjuerna hur deras låga tilltro till sin egna matematiska förmåga kring att lösa problem gör att de hellre arbetar i grupp.; SUM-elever; specialpedagogik; problemlösning i grupp; kommunikation; deltagande; inkludering; didaktisk inkludering;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur elever i Särskilda Utbildningsbehov i Matematik (SUM) upplever problemlösning i grupp i matematik samt hur de agerar i praktiken vid sådana tillfällen. Med fördjupad kunskap kring ämnet är ambitionen att på ett gynnsamt sätt organisera den specialpedagogiska undervisningen så att SUM-elever blir delaktiga vid problemlösningssituationer i den ordinarie undervisningen. LÄS MER

  3. 38. Hur arbetar speciallärare med bedömning på gymnasiesärskolans individuella program? : En studie om några speciallärares beskrivningar av bedömning med fokus på formativ bedömning samt själv- och kamratbedömning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sophie Fernqvist; [2016]
    Nyckelord :Gymnasiesärskolan; formativ bedömning; självbedömning; kamratbedömning; bedömningsverktyg;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute knowledge about and highlight how some special education teachers at special needs upper secondary schools individual program work with evaluation with a focus on formative assessment and self- and peer-assessment. The study is based on a structured focus group discussion with some special education teachers who work at the individual program in upper secondary school. LÄS MER

  4. 39. "För att komma runt det kruxet" : En kvalitativ undersökning om arbetet med Barnkonventionen och barn i behov av särskilt stöd i två kommuner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Marianne Håkansson; Mia Palmberg; [2016]
    Nyckelord :Children’s rights convention; children with special needs; resources; incorporation; Barnkonventionen; barn i behov av särskilt stöd; resurser; inkorporering;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to examine the ways in which the Children’s rights convention is used to develop early childhood education for children with special needs. We want to examine how preschool teachers and municipalities relate to the Children’s rights convention when decisionmaking concerning children with special needs, and the resources that will be relevant for these children. LÄS MER

  5. 40. Grundsärskoleelevers inkludering i grundskolan : Några lärares perspektiv på vad som påverkar grundsärskoleelevers inkludering i grundskolan.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ann-Marie Hegg; [2016]
    Nyckelord :Inclusion; intellectual disability; development disorder; special school; Inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; grundsärskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva några lärares perspektiv på hur grundsärskoleelever påverkas av att vara inkluderade i grundskolan. För att samla in data till studien har den kvalitativa forskningsintervjun använts som metod. LÄS MER