Sökning: "special needs education practice"

Visar resultat 31 - 35 av 72 uppsatser innehållade orden special needs education practice.

  1. 31. "För mig blir specialpedagogik normalpedagogik" : Yrkesverksamma inom elevhälsan ger sin syn på vad som är betydelsefullt i arbetet med att skapa tillgängliga lärmiljöer för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar-NPF

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Engå; [2019]
    Nyckelord :Special education; Inclusive Pedagogy; Inclusive Education; Learning Environment; Accessibility; Neuropsychiatric Disabilities; ADHD; Autism; Student Health Team; Specialpedagogik; tillgänglig lärmiljö; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; elevhälsa;

    Sammanfattning : There are various health promotion and preventive measures that can be done in schools. Creating accessible learning environments is such a way. LÄS MER

  2. 32. Elvers delaktighet i särskolan : Lärares uppfattningar om delaktighet och hur pedagogerna möjliggör delaktighet i grundsärskolans undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Johanna Heiman; Marika Castor; [2019]
    Nyckelord :Autonomi; delaktighet; engagemang; erkännande; samhandling; tillhörighet; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Att utveckla elevernas delaktighet var ett prioriterat mål i arbetet inom grundsärskolan men den allmänna uppfattningen bland pedagogerna gjorde att diskussionerna gärna stannade i tankar som att “eleverna får välja om de vill ha röd eller blå penna” och “de får välja vilken sida de ska börja med”. Eftersom pedagogerna upplevde att diskussionerna inte kom längre, började vi leta material som kunde stärka diskussionerna och utveckla tänkande. LÄS MER

  3. 33. Med fokus på samtal, i praktiken : - En kvalitativ analys av specialpedagogen (-s yrkesroll) ur ett handledande och konsulterande perspektiv.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Eklund; Madelene Eriksson; [2018]
    Nyckelord :clinical supervision; supervision in schools; consultation; Special Educational Needs Coordinator.; pedagogisk handledning; handledning i skolan; specialpedagogens yrkesroll; kvalificerade samtal; konsultation;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka vad några specialpedagoger verksamma inom grundskolan berättar om handledning och konsultation i skolan. Studien har genomförts utifrån kvalitativa semistrukturerade intervjuer med syfte att fånga informanternas berättelser, i enlighet med narrativ teori. LÄS MER

  4. 34. Att bygga en profession : En kvalitativ studie om speciallärarstudenter med inriktning utvecklingsstörning i spänningsfältet mellan yrkesliv och påbyggnadsutbildning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Nihada Bunar; Frida Nilsson; [2018]
    Nyckelord :education; special needs teacher; children with intellectual disability; professionalization; professionalization theory; theoretical knowledge; occupational practice; qualitative study; utbildning; speciallärare; utvecklingsstörning; professionalisering; professionaliseringsteori; teoretiska kunskaper; yrkespraktik; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Då behovet av specialpedagogisk kompetens ökar ute i skolorna, krävs det att speciallärarutbildningarna uppfyller en viss kvalitet angående yrkesutbildningen och dess profession. Syftet med denna studie var att undersöka hur speciallärarstudenter med inriktning utvecklingsstörning upplever utbildningens innehåll, praktiskt genomförande och villkoren för det egna lärandet i spänningsfältet mellan akademisk påbyggnadsutbildning och professionell yrkesutövning. LÄS MER

  5. 35. Lärande i påbyggnadsutbildning : Symbiosen mellan utbildning under längre tid och lärande i arbetslivet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Dahlberg Larsson; [2018]
    Nyckelord :Lärande; speciallärare; påbyggnadsutbildning; Communities of Practice;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur blivande speciallärare under påbyggnadsutbildning utvecklar sitt lärande i spänningsfältet mellan formellt utbildning och informellt lärande i praktiken. För att uppnå studiens syfte användes en trianguleringsmetod som tillvägagångssätt. LÄS MER