Sökning: "specialpedagogik fenomenografi"
Visar resultat 11 - 15 av 49 uppsatser innehållade orden specialpedagogik fenomenografi.
11. Specialpedagogiska samverkansprocesser i förskolan : En metodkombinerad studie utifrån förskollärares perspektiv i relation till styrdokument och yrkesprofession.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : This study is about how preschool teachers perceive special educational collaboration processes in relation to governing documents. The purpose of the study is to make visible and gain an increased knowledge of how preschool teachers perceive collaboration with special educators around children in need of special support, and how they perceive guidelines about this in the preschool's governing document. LÄS MER
12. Är ni redo? : En kvalitativ studie om förskollärarstudenternas uppfattningar kring den likvärdiga förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att belysa förskollärarstudenters uppfattningar och tankar inför kommande arbete med den likvärdiga förskolan utifrån specialpedagogik och flerspråkighet. Studien genomfördes via intervjuer med tio förskollärarstudenter som läser den sjunde terminen på Uppsala universitet. LÄS MER
13. "Måluppfyllelsen väger tyngst vare sig man vill eller inte" : En studie om lärares, speciallärares, specialpedagogers och skolledares uppfattningar om extra anpassningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : .... LÄS MER
14. Maktrelationen mellan hem och skola ur ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie springer ur ett intresse för den ofta debatterade maktrelationen mellan hem och skola. I de fall där barnet antingen visar beteendesvårigheter eller visar sämre skolprestationer uppfattas denna relation ofta som komplicerad (Gwernan-Jones m.fl, 2015). LÄS MER
15. Skolhundens stordåd i det tysta : en kvalitativ intervjustudie om hundförares uppfattningar gällande skolhundens påverkan på elever i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Skolan har ett viktigt ansvar att möta varje elev och skapa de bästa förutsättningarna för att alla elever ska få möjlighet till utbildning. Skolan har således en tydlig uppgift att erbjuda de extra anpassningar och det särskilt stöd som behövs för att eleven ska kunna tillgodogöra sig utbildningen. LÄS MER