Sökning: "spelling difficulties"
Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden spelling difficulties.
1. Stava rätt : En kvantitativ studie som undersöker korrelationen mellan stavning och morfologisk kunskap i årskurs 2 och 4
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Spelling is known to be a very complex ability that includes many different cognitive and language skills. The purpose of the study was to (1) investigate the correlation between students’ spelling and morphological knowledge in grade 2 and grade 4, and (2) study the differences between poor and advanced spellers in regards to phonemic awareness and word decoding. LÄS MER
2. TILLGÄNGLIGHET FÖR DYSLEKTIKER OCH OFFENTLIGA E-TJÄNSTER : Tillgänglighetsanpassade heuristiker för User Experience Designers
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : I takt med att samhället digitaliseras behöver den offentliga sektorn vara noggrann med att göra sina e-tjänster tillgängliga för alla. Medan vissa människor tjänar på att tjänster blir snabbare, mer bekväma och mindre kostsamma att ta del av riskerar människor med fysiska och kognitiva funktionsvariationer att utebliva från systemet om tillgängligheten inte är god. LÄS MER
3. Morfologiskt baserad intensivundervisning och upprepad läsning i åk 4 – en jämförande interventionsstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Abstract This study examines intensive training with repeated reading, compared to intensive training in morphological knowledge among pupils who experience reading difficulties in grade 4. The focus is on decoding ability, spelling and word comprehension. LÄS MER
4. Effekten av typsnitt på mobila enheter för personer med dyslexi : En studie om olika typsnitt
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : Personer med dyslexi har svårt att läsa och stava. Typografi har signifikant visats påverka tillgängligheten för dyslektiska läsare. Syftet med denna kandidatuppsats var därför att utforska läsupplevelsen hos personer med dyslexi avseende olika typsnitt på mobila enheter. LÄS MER
5. Stavningssvårigheter och taligenkänning – verktygets påverkan på barns texter
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Skrivande är komplext och utmanande för många barn. En orsak till skrivsvårigheter är att stavningssvårigheter begränsar möjligheten att använda och utveckla förmågor som behövs för att uppnå god textkvalitet. LÄS MER