Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förbättra Intelligent Survey: använda brute-force metod för att förbättra diagnostisering av depression och ångest med AI

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Joel Vikner; Sofia Jonasson; Jacob Lind; [2022]
    Nyckelord :depression; anxiety; artificial intelligence; mental health; brute-force method; ångest; mental hälsa; brute-Force metod; Social Sciences;

    Sammanfattning : Projektet Intelligent Survey (IS) utvecklades för att predicera depression och ångest från naturligt språk genom att översätta individers kvalitativa svar från elva öppna frågor till kvantitativa värden som jämförs och prediceras mot skalorna; Patient Health Questionnaire (PHQ-9), Generalized Anxiety Disorder scale (GAD-7), Harmony in Life scale (HILS) och Satisfaction With Life Scale (SWLS). I samarbete med det pågående projektet var denna studies syfte att minimera mean square error (MSE) i IS genom att modifiera frågeordningen för att få så mycket information som möjligt med så få frågor som möjligt. LÄS MER

  2. 2. Lässtrategier för textproblem inom bråk i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nadia Amjadi; Sara Marknäs; [2022]
    Nyckelord :problemlösning i matematik; språk i matematik; stöttande frågor; scaffolding.;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur elever kan få språklig stöttning i matematik, mer specifikt vid problemlösning inom bråk i matematik. Syftet är att ta fram språklig stöttning vid problemlösning inom bråk i matematik. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogisk handledning och vad den leder till

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joanna Ekström Larsson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Förändring; Handledning; Kompetensutveckling; Pedagoger;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractEkström Larsson, Joanna (2019). Specialpedagogisk handledning och vad den leder till. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Mina klasskamrater kallar mig för den nya främmande : En kvalitativ studie om nyanlända elevers upplevelser av att börja om i ny skola

    Kandidat-uppsats, Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Noura Mohammad; [2013]
    Nyckelord :newly arrived students; school; refugee youth; participation; postcolonial theory; socio-cultural theory; importance of language; exclusion; nyanlända elever; skola; flyktingungdomar; delaktighet; postkolonial teori; sociokulturell teori; språkets betydelse; utanförskap;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa och analysera hur nyanlända ungdomar beskriver sina upplevelser av att börja om i en ny skola, i ett nytt land. Uppsatsen handlar om att förklara och belysa flyktingungdomars upplevelser av att börja om i ny skola och lära sig ett nytt språk och skaffa nya vänner och vad denna utmaning innebär. LÄS MER

  5. 5. Bygga grunder för algebra

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marianne Eriksson; [2006]
    Nyckelord :algebra; algebraisk kultur; algebraiskt tänkande; generalisering; geometriskt mönster; pre-algebra; språk av andra ordningen; språk av första ordningen; talmönster;

    Sammanfattning : I mitt arbete med elever i de tidiga skolåren upptäckte jag att många elever hamnade i svårigheter när de skulle lösa mönsteruppgifter i olika sammanhang. Jag funderade över vad orsakerna kunde vara. I massmedia diskuterades TIMMS 2003 som visade att svenska elever hade svårigheter med algebra i jämförelse med elever i andra länder. LÄS MER