Sökning: "språk stöd för barn med svenska som andraspråk i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden språk stöd för barn med svenska som andraspråk i förskolan.

  1. 1. Främja flerspråkigheten? Eller språkutveckling av det svenska språket? : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar flerspråkighet i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :David Vo; Amanda Hjälmeby; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskollärare; modersmål; interkulturalitet;

    Sammanfattning : Flerspråkighet är idag mycket utbrett i det svenska samhället och lika så i den svenska förskolan. Enligt våra observationer får andra språk än svenska begränsat utrymme i förskolan och språkundervisningen handlar i stort sett enbart om det svenska språket. LÄS MER

  2. 2. Den språkutvecklande förskolan : Förskollärares reflektioner om arbetet med flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Jonas; Asma Naveed; [2020]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; språkutveckling; flerspråkighet; andraspråksutveckling; samspel;

    Sammanfattning : Utvecklingen mot ett mer mångkulturellt samhälle påverkar förskollärare att modifiera sin praktik i förskoleverksamheten där de möter allt fler barn med svenska som andraspråk. Språket ses som ett fundament i kommunikationen, både i samtal med andra personer och för barnets tänkande. LÄS MER

  3. 3. "Tecken är för barn vad engelska är för vuxna". : En kvantitativ och kvalitativ studie som undersöker hur tecken som stöd kan möjliggöra kommunikation och språkutveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Forss Löfström; Hanna Henningsson; [2020]
    Nyckelord :tecken som stöd; kommunikation; språkutveckling; samspel; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur tecken som stöd till kommunikation används i förskolan. Studien ämnar även undersöka vilka förutsättningar personalen har till sitt förfogande samt hur tecken som stöd kan stötta kommunikation och språkutveckling i förskolan. LÄS MER

  4. 4. FLER SPRÅK I FÖRSKOLAN : Hur kan flerspråkigheten stimuleras?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Åman; [2018]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att studera hur förskollärare kan uppmuntra och stimulera flerspråkiga barns språkutveckling, både angående svenskan som barnets andraspråk, och barnets modersmål. Syftet var att ta reda på hur pedagogiska förhållningssätt och metoder i förskolan kan främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation på en flerspråkig förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Rosengren; [2017]
    Nyckelord :Kommunikation; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om barn med svenska som andraspråk och hur de kommunicerar med varandra och vuxna på förskolan. Syftet är att undersöka hur barn kommunicerar när de har flera olika språk att välja mellan, och hur pedagogerna arbetar med detta. LÄS MER