Sökning: "språkets makt i förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden språkets makt i förskolan.

  1. 1. Vilken plats har deliberativ demokrati i förskolan för de yngsta barnen?

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Christina Abrahamsson Thuring; [2023]
    Nyckelord :preschool; deliberative democracy; förskola; deliberativ demokrati;

    Sammanfattning : I denna vetenskapligaessä undersöker jag hur förskolan arbetar med deliberativ demokrati, dvs i vilken utsträckning barnen har möjlighet att diskutera och debattera frågor för att sedan kunna påverka gemensamma beslut på ett inkluderande sätt. Jag har främst fokus på de barn med begränsat eller obefintligt talspråk, där jag ställer mig frågande till om deliberativ demokratiform är möjlig. LÄS MER

  2. 2. Hyschandets praktik - En Bra Pedagogik? : En kvalitativ studie med inriktning mot kommunikation, budskap och makt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Martin Augustsson; Alexandra Gjörloff; [2017]
    Nyckelord :preschool; pedagogy; shushing; communication; power; teachers approach; reprimand; förskola; pedagogik; hyscha; kommunikation; makt; förhållningssätt; tillrättavisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hyschandets praktik i förskolans verksamhet. Med utgångspunkt från två centrala frågeställningar har vi undersökt pedagogers inställning kring hyschandets praktik, såväl som vad pedagoger använder för alternativ pedagogik för att uppnå samma resultat som när de hyschar barn. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av barns språk i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katja Larsson; Eva Svensson; [2016]
    Nyckelord :språk; gemenskap; miljö; pedagoger; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger uppfattar och arbetar med språkets betydelse när det gäller barns gemenskap och samvaro med andra barn på förskolan. För att få svar på detta har vi utgått från följande två frågeställningar; Hur resonerar pedagoger kring språkets betydelse för barns gemenskap och samvaro med andra barn på förskolan? Vilka metoder kan man som pedagog använda sig av för att främja och stimulera barns språkliga miljö? Vi har använt oss av en kvalitativ metod genom intervjufrågor som vi skickade ut till femton tillfrågade pedagoger. LÄS MER

  4. 4. ”Det är bra med män i förskolan, men...”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikael Sandberg; Rasmus Olsson; [2016]
    Nyckelord :Män i förskolan; Maskulinitet; Språk; Media; Genus; Jämställdhet; Normer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att granska hur manlig förskolepersonal omskrivs och debatteras i Svenska Dagbladet och Aftonbladet under tidsperioden april 2014 till april 2016. Vidare har vi undersökt på vilka sätt språkets makt och rådande normer om maskulinitet påverkar i denna granskning. LÄS MER

  5. 5. Språkets makt i förskolan : En litteraturstudie med fokus på pedagogers användning av språket som maktinstrument.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Åsa Hulst; Camilla Tell; [2015]
    Nyckelord :Normer och värden; maktutövning; förgivettaganden; språkliga handlingar; diskurs.;

    Sammanfattning : En litteraturstudie som analyserar och studerar artiklar, avhandlingar och antologier. Syftet är att undersöka vilken makt pedagoger har i användandet av språket i mötet med barnen, med fokus på vilken makt som synliggörs och hur den upprätthålls genom språket av pedagogerna i förskolans verksamhet. LÄS MER