Sökning: "språkscreening"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet språkscreening.
1. Barnhälsovårdssjuksköterskors erfarenheter av Språkscreening vid 2 ½ års ålder – en intervjustudie
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Sammanfattning: Tidigare studier har visat att sjukvårdspersonal har svårt att tolka resultat av språkscreening som utförts på barn i åldern 2 ½ till 3 år. Därav var syftet med föreliggande studie att undersöka barnhälsovårdssjuksköterskors erfarenheter att genomföra och tolka Språkscreening vid 2 ½ års ålder i Västra Götalandsregionen. LÄS MER
2. Produktion och perception av ordaccenter hos enspråkiga och flerspråkiga barn
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Föreliggande studies syfte var att undersöka produktion och perception av ordaccenter hos enspråkiga respektive simultant flerspråkiga barn samt undersöka om det fanns någon skillnad mellan språkgrupperna avseende produktion- och perceptionsförmågan gällande ordaccenter. Deltagarna var 6-7 år gamla med typisk språkutveckling och god hörsel samt var bofasta i Göteborgsområdet sedan 3 års ålder eller tidigare. LÄS MER
3. Remiss till logoped år 2014 efter BVCs hälsobesök för fyraåringar Vad sa remissen och vad hände hos logopeden?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att beskriva innehållet i remisser som skickats till en logopedmottagning efter barnavårdscentralernas hälsobesök för fyraåringar samt beskriva väntetiden och insatserna på logopedmottagningen till följd av remisserna. Samstämmigheten mellan remissinformation och väntetid och insatser på logopedmottagningen undersöktes också. LÄS MER
4. Barnhälsovårdsjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med barns språkutveckling
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Bakgrund: Barns grundläggande språkkunskaper utvecklas under förskoleåldern (2-6år) och de befinner sig under denna period i ett språkfönster då språkutvecklingen är inne i en gynnsam fas. Upptäcks barn med språksvårigheter och får rätt insatser under denna period förbättras förutsättningarna för barnets fortsatta språkutveckling. LÄS MER
5. Språkscreening med Westerlunds 3-årsmetod vid 2 ½ års ålder : En utvärdering med inriktning på tillägnandet av treordssatser
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : In 2015 a new national Child Health Care Program was introduced in Uppsala County, Sweden. Due to this, the Child Health Center’s speech-language screening for 3-year old’s was moved to 2½ years. The same method of screening - ‘Westerlunds 3-årsmetod’ - is maintained, though there have been a few changes. LÄS MER