Avancerad sökning
Visar resultat 31 - 35 av 122 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
31. ”När man pratar om en text eller läser någonting så blir man förvånad över att det finns ord de inte känner igen.” : - En studie om lärares tankar om barns kommunikativa förmågor vid skolstart.
M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka dels om lärare/pedagoger i de yngre skolåren upplever att elever som börjar skolan har en sämre språk- och kommunikationsförmåga nu är förut och dels vad i barnens språk och kommunikation som upplevs vara förändrat. Ytterligare en frågeställning är om respondenterna i så fall kan se möjliga orsaker till elevers förändrade språk och kommunikation. LÄS MER
32. Läroplanens språk om andraspråk : En andraspråksdidaktisk diskursanalys av läroplanen för grundskolans senare år
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Denna studie undersöker diskurser kring kultur och språkinlärning i Läroplanen för grundskolan, förskolan och fritidshemmet (Lgr11) i alla delar som rör grundskolans senare år och i alla ämnen utom språkämnen. Studiens bakgrund fokuserar på diskurser om ämnet Svenska som andraspråk (sva) och använder teorier om kritisk diskursanalys, kulturella erbjudanden från Torpsten (2008) för att fokusera diskursanalysen som används för att analysera materialet (Lgr11). LÄS MER
33. Flerspråkiga elevers språkutveckling : Faktorer som gynnar språkutvecklingen hos flerspråkiga grundskoleelever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna litteraturstudie ämnar undersöka flerspråkiga elever. Syftet var att granska vilka faktorer som gynnar deras språkutveckling samt hur lärare arbetar för att främja deras språkutveckling. Undersökningen riktar sig till grundskolan, med huvudfokus i årskurserna 4–6. LÄS MER
34. En studie om språkutvecklande arbetssätt i ämnena biologi och fysik
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Förmågorna som eleverna ska utveckla på grundskolan inom de naturvetenskapliga ämnena bygger till en stor del på deras språkliga förmågor. Detta kan vara en enorm utmaning speciellt för elever med utländsk bakgrund som utgör 26% av alla elever i dagsläget. LÄS MER
35. En studie om hur lärare motiverar elever att skriva på engelska i grundskolans årskurs 4-6. : En intervjustudie ur ett lärarperspektiv om elevers skrivande i EFL klassrum.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : I dagens skola uppvisar många elever svårigheter med att skriva på engelska.Läraren har en viktig roll i elevernas språkutveckling genom att stötta och motivera elevernatill att skriva på engelska. LÄS MER