Avancerad sökning

Visar resultat 41 - 45 av 122 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 41. Högläsning i klassrummet : Faktorer som påverkar lärares val av litteratur till högläsning och hur det påverkar elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Källström; Lowisa Hult; [2021]
    Nyckelord :högläsning; skönlitteratur; språkutveckling; grundskolan; förskoleklass.;

    Sammanfattning : Högläsning är idag en aktivitet som används dagligen i undervisningen i årskurs 1-3. Däremot uppmärksammade vi under vår verksamhetsförlagda utbildning att högläsning används i mån av tid eller som en avkopplingsmetod före raster. LÄS MER

  2. 42. Skönlitteraturens användning i modersmålsundervisningen : En kvalitativ studie kring sex modersmålslärares användning av skönlitteratur som endel av modersmålsämnet arabiska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Kultur-språk-medier (KSM)

    Författare :Luma Ali; Yaman Haj Darwish; [2021]
    Nyckelord :Boksamtal; modersmål; skönlitteratur; undervisning.;

    Sammanfattning : Denna studie har sin grund i lärarnas användning av skönlitteratur. Syftet har varit attundersöka hur modersmålslärare använder skönlitteratur som en del av sin undervisningi modersmålsämnet arabiska och att ta reda på vilka möjligheter och utmaningar de anseratt det finns med skönlitteratur i undervisningen. LÄS MER

  3. 43. Betydelsen av språklig variation för elevers identitet- och språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Kultur-språk-medier (KSM)

    Författare :Hiba Abdelrahman; Max Hedlund; [2021]
    Nyckelord :andraspråkselever; andraspråksutveckling; flerspråkighet; identitetsutveckling; språklig variation;

    Sammanfattning : Vi har under tidigare kurser i ämnet Svenska på Malmö Universitet fått lära oss hur läroplanen styr ämnets bärande delar. Bland annat har Malmgren i sin bok Svenskundervisning i grundskolan från 1996 beskrivit den pedagogiska praktikens förändring. LÄS MER

  4. 44. FLERSPRÅKIGHET I UNDERVISNINGEN

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Khayala Asgarova; [2020-11-10]
    Nyckelord :flerspråkighet; bakgrund; språkutveckling; tvåspråkighet; modersmålsundervisning; nyanlända elever; interaktion;

    Sammanfattning : Språk har en unik betydelse och en central funktion i skolan. Dagens skolor blir alltmer flerspråkiga och de flerspråkiga eleverna behöver mer stimulans och stöttning för att kunna utveckla sina kunskaper. LÄS MER

  5. 45. Hur arbetar lärare för att främja elevers ordförråd?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Andersson; [2020]
    Nyckelord :läsförståelse; ordförråd; ordinlärning; språkutveckling;

    Sammanfattning : En betydande komponent i elevers språkutveckling och läsförståelse är ordförrådet. Elevers ordförråd och begreppsförståelse är avgörande för deras framgång i grundskolan såväl som vid vidare studier och det kommande vuxenlivet. LÄS MER