Sökning: "språkutveckling ipad i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden språkutveckling ipad i förskola.

  1. 1. Förskollärares användning av digitala verktyg i språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Albin Engman; [2022]
    Nyckelord :Appar; attityd; digitala verktyg; digital kompetens; förskola; förskollärare; Ipad; pedagogiska mervärden; språkutveckling; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka hur åtta förskollärare använder digitala verktyg i samband med undervisning för språkutveckling, samt vilka eventuella pedagogiska mervärden en sådan användning kan medföra för förskollärare och barnen. Undersökningen syftar även till att identifiera faktorer som påverkar användningen av digitala verktyg. LÄS MER

  2. 2. Lärplattan som ett komplement till lärande i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers erfarenheter kring användningen av lärplattan i förskolan i språkutvecklingssyfte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Julia Ljubimova; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; lärplatta; förskola; mediering; artefakt; stöttning.;

    Sammanfattning : I denna studie har vi som syfte att undersöka hur pedagoger i förskolan uppfattar användandet av lärplattan som medierande artefakt, samt om hur de använder dessa i arbetet med barns språkutveckling. För att undersöka detta har vi samlat in data genom intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i förskolan. Med inriktning mot språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mathilda Ahokangas; Felicia Olsson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; digitala verktyg; pedagog; språkutveckling; kunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att, genom intervjuer, ta del av pedagogers uppfattningar och erfarenheter kring digitala verktyg i förskolan med inriktning mot språkutveckling. Sex intervjuer har gjorts, både med enskilda förskollärare och barnskötare samt i par från förskolor i olika kommuner, för att få ta del av deras uppfattningar och erfarenheter kring det aktuella ämnet. LÄS MER

  4. 4. Vad hände sedan? En kvalitativ studie om hur några förskolor inkluderar modersmålet i sitt arbetssätt utifrån Malmö stads språkpolicy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Larsson; Nathalie Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Arbetssätt; förskola; inkludering; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få en ökad kunskap för hur pedagoger förhåller sig till Malmö stads språkpolicy, samt hur modersmålet inkluderas i arbetssättet. Vi har Vygotskijs sociokulturella perspektivet som vår teoretiska utgångspunkt. Barns lärande utgörs av interaktion i samband med miljön. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet : att stödja barns språkutveckling i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nanna Skaugvold; Sonya Tagik; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Barn; Modersmål;

    Sammanfattning : InledningFörskolan består idag utav en ökad språklig pluralitet vilket gör ämnet flerspråkighet relevant och viktigt att undersöka. Barn som får chans att utöva sina språk i förskolan har möjlighet att nå flerspråkighet. Förskollärare ska skapa en pedagogisk verksamhet där alla är välkomna oavsett språk och/eller kultur. LÄS MER