Sökning: "ställa rätt frågor i undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden ställa rätt frågor i undervisningen.

  1. 1. Handledning som träffar rätt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Terese Björkqvist; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; handledning; kommunikation; anpassning; arbetsstrategi; slöjdspecifika begrepp;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utveckla förståelse för vilka didaktiska val några slöjdlärare gör när de handleder elever. Inriktningen var hur slöjdlärare anpassar sin handledning utifrån elevens individuella behov, hur de väljer att kommunicera sina instruktioner och hur de använde det slöjdspecifika specifika språket när de handleder eleven. LÄS MER

  2. 2. Att motivera elever med lässvårigheter till läsning : Hur läraren kan stötta elever med lässvårigheter genom läsmotivation i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Tina Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Motivation; reading difficulties; reading; reading motivation and desire to read.; Motivation; lässvårigheter; läsning; läsmotivation; läslust;

    Sammanfattning : The purpose of the degree project is to investigate how the teacher adapts the teaching and relates to pupils who have no reading motivation, especially those who have reading difficulties. In order to answer this question, I have chosen to do a qualitative interview study. In the study, four active teachers participated. LÄS MER

  3. 3. Extra anpassning och särskilt stöd till elever med annat modersmål än svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Sandström; [2020]
    Nyckelord :samverkan; KASAM; relation; språkligt hinder; studiehandledare; modersmålslärare;

    Sammanfattning : Enligt skollagen har alla elever rätt till en likvärdig undervisning där skolan ska kompensera för de eventuella hinder som individen kan möta i skolans kontext. Forskningen visar tydligt hur viktigt det är att ta hänsyn till elevens språkliga nivå i skolan. LÄS MER

  4. 4. Hur fyra lärare arbetar med textsamtal i årskurs 4-6 : En studie om hur fyra lärare arbetar med textsamtal i syfte att bearbeta en text, samt vilka förmågor som kan utvecklas hos eleverna.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Carina Askemur; [2015]
    Nyckelord :Svenskundervisning; högläsning; läsförståelse; strukturerat textsamtal;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur fyra lärare i grundskolan årskurs 4-6 arbetar med textsamtal i svenskundervisningen. Syftet var också att lyfta fram de förmågor som elever kan utveckla vid textsamtal samt pedagogens betydelse för textsamtalets genomförande. Utifrån syftet har följande frågeställningar formulerats. LÄS MER

  5. 5. Vägen från det konkreta till det abstrakta i geometriska talmönster : En fallstudie om två matematiklärares undervisningsstrategier

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Takako Westlind; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera och analysera hur verksamma matematiklärare i årskurs 8 uppfattar och undervisar problemlösning av geometriska talmönster. Genom att ställa didaktikens vad, hur och varför-frågor undersöktes lärarnas undervisningsstrategier med hjälp av intervjuer och observationer under lektioner. LÄS MER