Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Sjuksköterskans upplevelse av att vårda patienter med substansberoende
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Med-VårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: I Sverige lever det ca 330 000 människor med beroendeproblematik. Att leva med substansberoende påverkar individens liv negativt och ofta lever individen med en psykisk och/eller fysisk samsjuklighet. LÄS MER
2. Omhändertagande vid ett trauma - utifrån ett patientperspektiv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Ett fysiskt trauma uppstår vid trubbigt eller penetrerande våld, som vid trafikolyckor eller stickskador. Vid ett fysiskt trauma förändras hela livet för den drabbade på ett ögonblick, något som gör att omhändertagandet och stödet från vården blir betydande. LÄS MER
3. ”Jag älskar mitt jobb, men…” : En kvalitativ studie om svenska sjuksköterskors psykosociala arbetsmiljö ur ett kall-perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Personalbristen av sjuksköterskor i Sverige har blivit uppmärksammad i media och är en kritisk fråga som har stor påverkan på sjukvården. Trots detta ses yrket som ett kall då omvårdnad av människor är betydelsefullt för sjuksköterskor och är den främsta drivkraften till varför människor väljer detta yrke. LÄS MER
4. Den arbetsrelaterade stressens påverkan på sjuksköterskan och vårdkvalitén
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskeyrket innebär mycket ansvar samt kan innehålla många stressiga situationer. Arbetsrelaterad stress blir allt vanligare inom vården och påverkar sjuksköterskans hälsa och arbetsprestation, vilket även påverkar den omvårdnad som ges. LÄS MER
5. Det är som att det är viktigare i andra ämnen : En studie av före detta elevers uppfattningar av bedömning i slöjdämnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Bedömning är en del av skolgången som följer med elever från skolstart till att de går ut. Syftet i denna studie är att undersöka elevers uppfattningar kring den summativa bedömningen av slöjdämnet i grundskolan, och om den påverkat deras beteende i ämnet. LÄS MER