Sökning: "studiehandledare i modersmål"
Visar resultat 16 - 20 av 53 uppsatser innehållade orden studiehandledare i modersmål.
16. Lärares strategier för flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling inom NO-undervisningen i årskurs 1–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : TIMSS rapporten från 2019 visar att elever i åk 4 som är utlandsfödda eller med utlandsfödda föräldrar, inte har lika höga resultat i naturvetenskap som eleverna med minst en svenskfödd förälder. Forskning visar att det förutsätts att elever har tillgång till ett speciellt fackspråk för att tillägna sig ämneskunskaper. LÄS MER
17. Inkludering och anpassningar i svensk skola : en kunskapsöversikt med fokus på nyanlända elever.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Sverige har sedan 2015 tagit emot en större mängd nyanlända ensamkommande barn. Då dessa barn har rätt enligt svensk lag att gå i svensk skola, har skolorna fått utvecklas och anpassas för att de nyanlända barnen ska få en så bra skolgång som möjligt. LÄS MER
18. Flerspråkighet i klassrummet : Fyra lärares syn på framgångsfaktorer för att utveckla elevers läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Sverige är ett mångkulturellt samhälle och att vara flerspråkig är inget ovanligt. Att ha goda grunder inom läsförståelse är en förutsättning för att kunna bli en delaktig samhällsmedborgare. LÄS MER
19. STUDIEHANDLEDNINGENS ROLL I UNDERVISNINGEN Ett stöd på modersmålet för nyanlända elever i högstadiet åk 7-9
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte Studien handlar om på vilket sätt studiehandledningen utgör ett stöd i nyanlända högstadieelevers språk- och kunskapsutveckling. Jag har följande frågeställningar: + På vilket sätt utgör studiehandledningen ett stöd i nyanlända högstadieelevers språk- och kunskapsutveckling? + Vad har studiehandledningen för betydelse ur studiehandledarens perspektiv och ur ämneslärarens perspektiv. LÄS MER
20. Extra anpassning och särskilt stöd till elever med annat modersmål än svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Enligt skollagen har alla elever rätt till en likvärdig undervisning där skolan ska kompensera för de eventuella hinder som individen kan möta i skolans kontext. Forskningen visar tydligt hur viktigt det är att ta hänsyn till elevens språkliga nivå i skolan. LÄS MER