Sökning: "studiehandledare i modersmål"

Visar resultat 21 - 25 av 53 uppsatser innehållade orden studiehandledare i modersmål.

  1. 21. Högstadielärares upplevelser av studiehandledning på modersmål

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Mikaela Kihlström; Lina Ebenfelt; [2020]
    Nyckelord :Direktplacering; förberedelseklass; nyanlända elever; studiehandledare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få en förståelse för hur högstadielärare upplever att studiehandledning på modersmål bidrar till att nyanlända elever når kunskapsmålen i deras skolämnen. Studien avsåg att besvara två forskningsfrågor: Vilka möjligheter respektive svårigheter upplever högstadielärare vad avser studiehandledning på modersmålet? Hur upplever högstadielärare att denna studiehandledning bör bedrivas samt utvecklas för att främja nyanlända elevers kunskapsutveckling? Data har samlats in genom kvalitativa intervjuer med nio högstadielärare i två kommuner. LÄS MER

  2. 22. En studie av lärares upplevelser av undervisning med elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sarah Wikström; [2020]
    Nyckelord :Språkutveckling; stöd; andraspråksundervisning; sociokulturellt perspektiv; Vygotskij;

    Sammanfattning : I studien undersöks lärares upplevelser av sin undervisning för elever med svenska som andraspråk. Fokus har legat på vilka språkutvecklande undervisningsmetoder, stöd och anpassningar som görs för att hjälpa elever som inte har svenska som modersmål. LÄS MER

  3. 23. Studiehandledning på modersmålet : Ett sätt för att främja flerspråkiga elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Siham Al Issa; Roula Youssef; [2020]
    Nyckelord :Nyckelord: Flerspråkiga elever; Studiehandledning på modersmål; studiehandledare; samarbete; självkänsla; språk-och kunskapsutveckling.;

    Sammanfattning : Abstract Denna studie belyser på studiehandledningens på modersmålet roll som ges till flerspråkigaelever som inte uppfyller skolkrav på samma nivå som svensktalande elever. Anledningen tilldetta är att elever med utländsk bakgrund inte kan det svenska språket. Detta kan på siktkomma att påverka deras akademiska studier och prestationer. LÄS MER

  4. 24. Transspråkande i klassrummet : En litteraturstudie om transspråkande som strategi för flerspråkiga elevers språk-, kunsskaps- och identitetsveckling i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Hansson; Aiah Aleid; Elin Persson; [2020]
    Nyckelord :Translanguaging; multilingualism; teaching methods; second language learners; language development; identity; Transspråkande; flerspråkighet; undervisningsmetoder; andraspråkselever; språkutveckling; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad svensk och internationell forskning visar om hur transspråkande används för att stötta språk-, kunskaps- och identitetsutveckling i det flerspråkiga klassrummet. Studien är en systematisk litteraturstudie som diskuteras i förhållande till sociokulturell teori och transspråkande som pedagogisk strategi. LÄS MER

  5. 25. Nyanlända elevers syn på lärande i engelska i ordinarie klasser : En kvalitativ studie i grundskolan utifrån ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Narimane Medjber; [2020]
    Nyckelord :Nyanlända elever; L1; L2; L3; främmandespråk; språkinlärning; språkkunskaper; stöttning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka utmaningar som nyanlända elever i grundskolan kan stå inför i den ordinarie undervisning, samt hur de kan övervinna svårigheter i engelskämnet. Studien genomfördes bland elever i grundskolan i Södermanland. LÄS MER