Sökning: "svensk homogen skola"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden svensk homogen skola.

  1. 1. Pojkars resultat i skolan : En diskursanalys av inkludering och pedagogisk praxis

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Dan Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; diskursanalys; könsroller; elevhälsa; specialpedagogens roll; jämställdhet.;

    Sammanfattning : Läroplanen (Skolverket, 2022) poängterar att det ska finnas en likvärdighet i vad undervisningen omfattar, men att vägen dit kan se olika ut utifrån den enskilda skolans organisation eller den enskilda individens behov. Det innebär att undervisningen måste anpassas på olika sätt och aldrig kan bli helt homogen. LÄS MER

  2. 2. En jämförande kvalitativ studie av skol- och utbildningssyn hos gymnasieungdomar i Bergslagen respektive Örebro

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Thomas Esbjörnsson; [2019]
    Nyckelord :Fenomenografi; Bergslagen; bruksanda; gymnasiet; utbildningssyn; skolsyn; grannskapseffekter.;

    Sammanfattning : Det finns stora regionala skillnader i Sverige avseende skolprestation på gymnasienivå och i Bergslagen är utbildningsnivån låg. Ungdomars syn på skola och utbildning är sparsamt utforskad inom ramen för vetenskapliga studier. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i flyktingkrisens svallvågor : - En kvalitativ studie om lärares hantering av Sveriges kulturella mångfald i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonatan Persson; [2018]
    Nyckelord :Kulturell mångfald; skola; lärare; normkritiskt förhållningssätt; ‘vi’ och ‘de Andra’; representation; Kumashiro; Stuart Hall; postkolonialism;

    Sammanfattning : I studien undersöks och analyseras hur lärare hanterar Sveriges kulturella mångfald i sin undervisning. Studiens empiriska material har samlats in genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomförda med fem respondenter, samtliga praktiserande lärare i skolor med ett mångkulturellt elevunderlag. LÄS MER

  4. 4. Så orättvist! : En kvalitativ studie av lärares syn på de nationellaproven i svenska som andraspråk.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jorie Storm; [2016]
    Nyckelord :nationella proven; svenska som andraspråk; bedömning; likvärdig bedömning; läroplansteori; standardiserade test;

    Sammanfattning : Det svenska samhället är idag mångkulturellt och består inte av en homogen grupp individer.Svensk skola har dessutom i uppdrag att vara likvärdig och till för alla, varför nationella provgenomföres för att säkerställa likvärdighet men också för att se om den svenska skolafungerar. LÄS MER

  5. 5. Möte med nyanlända föräldrar : en studie om möten, förväntningar och samverkan i svensk skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Anna Johnsson; Gerd Blivik; [2016]
    Nyckelord :Nyanländ; föräldrar; möte; förväntningar; samverkan; interaktionistisk; interkulturell;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har många människor sökt asyl i Sverige, många av dem barn i skolåldern. Barn som anländer till Sverige efter ordinarie skolstart fullföljer i lägre utsträckning gymnasieutbildning och får därmed sämre förutsättningar på arbetsmarknaden. LÄS MER