Sökning: "syftet med IUP"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden syftet med IUP.

  1. 1. Arbetsrelaterad stress hos lärare : En kvalitativ studie om grundskollärares upplevda stress i yrket

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Michelle Strandman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Arbetsrelaterad stress är ett problem i flera yrken och vanligt förekommande idag. Läraryrket är ett av de yrken där det sker flest sjukskrivningar med grund i arbetsrelaterad stress. Syftet var därför i den här undersökningen att undersöka hur grundskollärare upplevde stress iyrket samt vilka faktorer de upplevde som mest stressfyllda. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogen, ett spöke i gymnasieskolans organisation : Gymnasielärares syn på skriftiga omdömen inför utvecklingssamtal och på specialpedagogens roll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Asplund; Anna Sjöstrand; [2022]
    Nyckelord :gymnasieskola; IUP; lärplattform;  skriftliga omdömen; utvecklingssamtal; specialpedagogens roll;

    Sammanfattning : I den här studien granskas gymnasielärares syn på arbetet med skriftliga omdömen inför utvecklingssamtal och på specialpedagogen som resurs i den processen. Även hur elevers redan dokumenterade extraanpassningar påverkar gymnasielärarna, när de ska formulera sina skriftliga omdömen inför utvecklingssamtal. LÄS MER

  3. 3. En tematisk analys av IUP:er/Individuella utecklingsplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linn Nilsson Sandgren; Emmie Oppermann; [2020]
    Nyckelord :individuell utvecklingsplan; formativ bedömning; summativ bedömning; iup;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur IUP:er är utformade, vilka mål som formuleras inom svenskämnet, samt vilken bedömning som kommer till uttryck i IUP:erna. För att få svar på frågorna har det genomförts en dokumentanalys av upprättade IUP:er från 6 olika skolor, belägna i två sydvästliga kommuner. LÄS MER

  4. 4. Elevers inflytande i grundsärskolan : Några lärares beskrivningar av grundsärskoleelevers inflytande vid utvecklingssamtal och i arbetet med IUP

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Mari Torstensson; [2019]
    Nyckelord :Intellectual disability; participation; pupil influence; special needs; compulsory school for pupils with learning disability.; Intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet; elevinflytande; särskilda behov; grundsärskola;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute to knowledge about the influence of pupils in compulsory school for pupils with learning disability in parent-teacher conferences and in the work on individual developing plans (IUP) by examining teachers´ descriptions about this topic. The study has been done through a qualitative research approach, and five teachers who teach in compulsory school for pupils with learning disability has been interviewed. LÄS MER

  5. 5. Utvecklingssamtal - ett prioriterat samtal? : En kvalitativ studie om vårdnadshavares uppfattningar av utvecklingssamtal

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Annika Johansson; Linda Landén; [2019]
    Nyckelord :utvecklingssamtal; vårdnadshavare; sociokulturell teori; elevledda utvecklingssamtal; bedömning; IUP; läroplan; elevinflytande; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vårdnadshavares uppfattningar av utvecklingssamtal. Studiens frågeställningar är: Vilka förväntningar har vårdnadshavare på utvecklingssamtal? och Hur beskriver vårdnadshavare utvecklingssamtal? Som teoretisk utgångspunkt har ett sociokulturellt perspektiv använts. LÄS MER