Sökning: "symboler förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden symboler förskoleklass.

  1. 1. Grundläggande Taluppfattning : En litteraturstudie om elevers taluppfattning och undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Saga Johansson; Bim Svensson; [2020]
    Nyckelord :taluppfattning; matematik; undervisning; förskoleklass och årskurs 1-6;

    Sammanfattning : Taluppfattning innebär att förstå tals betydelse, relation och storlek. Taluppfattning ses som en grundläggande förutsättning för att elever ska kunna tillgodogöra sig matematikundervisningen i skolan. LÄS MER

  2. 2. Notvärde : Strategier för rytmisk notläsning med barn runt förskoleklassåldern

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sara Svensson Ringbo; [2018]
    Nyckelord :music reading; staff notation; clef notation; music education; symbols; rhythm; rhythmic music literacy; music literacy acquisition; eurythmics; Dalcroze; rytmisk notläsning; noter; rytmik; förskoleklass; förskola; musikundervisning; språkrytmik; språkutveckling; symboler; lästräning; skrivträning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks och jämförs hur rytmisk notläsning med barn, 5–8 år, framställs i vetenskapliga texter under 2000-talet. Fokus för studien är vilka strategier som skildras men även forskning om vilka effekter notläsning kan ha på läs- och skrivutveckling refereras. LÄS MER

  3. 3. Förskoleklassen. Förhållningsstrategier i bemötandet av barn i behov av särskilt stöd i Förskoleklassen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Wassén; [2014-04-24]
    Nyckelord :förskoleklassen; förhållningsstrategier; relation; dialog; samspel;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet för studien var att studera vilka förhållningsstrategier mottagande lärare har i Förskoleklassen för att bemöta barn i behov av särskilt stöd under deras första år i skolans värld. Som utgångspunkt för att komma åt forskningsfrågan studerades verksamheten utifrån hur pedagogerna utformar sin praktik för att bemöta barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. Elevskapande i förskoleklassen ur ett barnperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åse Bush; [2012]
    Nyckelord :identitet; skolkultur; kategoriseringar; disciplinering; bildanalys;

    Sammanfattning : Förskoleklassen beskrivs i styrdokumenten som en bro mellan förskola och skola, här ska förskolans och skolans pedagogik och arbetssätt mötas för att hjälpa barnen till en enkel övergång in i skolans värld. Syftet med detta examensarbete har varit att få en utökad förståelse för hur elevskapandet sker i förskoleklassen ur ett barnperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Enable Emergent Literacy by Including ICT in Preschool class : A socio cultural approach to ensure a positive learning atmosphere

    Magister-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Shashi-Rekha Berglund; [2011]
    Nyckelord :Classroom behavioral problems; Early childhood education; Emergent literacy; Ethnography; IT and ICT as teaching resource; Positive reinforcements; Social constructivism.;

    Sammanfattning : A comparative study between old school which is considered to be boring and out of context by (many student) to new school of teaching where divers IT and ICT gadgets are used and their implications in creating a positive teacher student relationship from the very start to promote emergent literacy within preschool class. This ethnographic study examines how two preschool class teachers incorporate both old and new methods to create interest for learning and meaningfulness among their students in accordance with the national goals for education and lifelong learning. LÄS MER