Sökning: "teachers relationships"

Visar resultat 1 - 5 av 513 uppsatser innehållade orden teachers relationships.

  1. 1. DIDAKTISKA PERSPEKTIV PÅ EN BILDUNG-ORIENTERAD BIOLOGIUNDERVISNING -en analys utifrån tysk bildningstradition med exempel från biologilärares praktik på folkhögskola

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Christina Degerstedt; [2024-03-26]
    Nyckelord :Biology teaching; didactic strategies; companion meanings; Bildung; dialogue; citizenship; democracy;

    Sammanfattning : Aim: The aim of the study is to show how a Bildung-oriented biology teaching could be designed, along with providing classroom examples of such teaching. In this study, the term Bildung, is defined based on the German Didaktik tradition as competences for self-determination, constructive participation in society, and solidarity. LÄS MER

  2. 2. ”Trygghet, trygghet, trygghet går före allt.” : En kvalitativ studie om hur de trygga relationerna i förskolan påverkar barns utforskande under leksituationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Håkansson; Emma Lindén; [2024]
    Nyckelord :Attachment; Security; Secure relationships; Attachment theory; Attachment hierarchy; Insecure relationships; Children s needs; Secure base; Safe haven; Strategies; Children; Preschool teacher; Anknytning; Trygga relationer; Trygghet; Anknytningsteorin; Anknytningshierarki; Otrygga relationer; Barns behov; Trygg bas; Säker hamn; Strategier; Barn; Pedagoger; Förskollärare;

    Sammanfattning : När barn börjar i förskolan kan det innebära en stor omställning där barnen får möjligheter till att skapa nya relationer. Relationerna som utvecklas i förskolan kommer att ligga till grund för barns välbefinnande. LÄS MER

  3. 3. Idrottsundervisning på språkintroduktionsprogrammet : En kvalitativ studie om idrottslärares upplevelser av att undervisa nyanlända elever

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jonathan Mattsson; Astrid Herminge; [2024]
    Nyckelord :language introduction; physical education; physical education teacher; heterogeneity; newly arrived; context; approach; co-existence; co-operation; språkintroduktion; idrottsundervisning; idrottslärare; heterogenitet; nyanlända; sammanhang; förhållningssätt; sam-varo; sam-verkan;

    Sammanfattning : The present study deals with teachers' experiences and perceptions of physical education for newly arrived students at the language introduction programme. The study's questions deal with what the teachers see as central to the teaching of physical education and health at language introduction, as well as what challenges and opportunities they highlight in relation to the teaching. LÄS MER

  4. 4. Arbetet bakom meningsfulls idrott och hälsa lektioner : En kvalitativ studie om lärares arbete för att skapa en känsla av sammanhang hos elver i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Stella Diaz Stenlund; Elin Nilsson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Aim and research questions The purpose of the study is to investigate how teachers in the subject of physical education and health work to create a learning environment where students feel well and have a sense of coherence. -       How do teachers in physical education and health promote a sense of coherence among students? -       How do teachers incorporate the concepts of manageability, meaningfulness, and comprehensibility in their teaching?   Method The analysis is based on five semi-structured interviews, employed thematic analysis to identify patterns and relationships related to the purpose and research questions. LÄS MER

  5. 5. Diabetes typ lätt? : En kvalitativ studie om lärares upplevelse av hanteringen av elever med diabetes typ 1 i undervisningen av ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Dana Najafi; Ruocco Ludvig; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med denna studie är att undersöka lärares upplevelse av hanteringen av elever med diabetes typ 1 (benämns fortsättningsvis T1D) i undervisningen av idrott och hälsa. För att besvara studiens syfte användes tre frågeställningar:  1.     Hur upplever lärare arbetet med elever med T1D? 2. LÄS MER