Sökning: "teater metoder"

Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade orden teater metoder.

  1. 21. Tintamaresken- en folklig verfremdung!

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Hillevi Björnsson; [2014]
    Nyckelord :tintamaresk; Tintamaresque; tintamareskteater; tintamarre; bondkomik; commedia dell arte; fysisk teater; dramapedagogik; narren; clown; bouffon; mask; kuliss; brecht; verfremdung; lecoq; grotesken; bachtin; kasperteater; shakespeare; hamlet; gestaltning; sotie; sottie; episkteater; amatörteater; karneval; mälhammar; oreglia; uno myggan ericson; maskerad; dödsdans; dansemacabre; danse; macabre; mumin; moomin; emond;

    Sammanfattning : I en iterativ process i ett utforskande arbete undersöker jag om tintamaresken kan användas i fler sammanhang än inom den folkliga komiken. Genom litteraturstudium hittar jag en väg från den svenska bondkomiken till fjärmningseffekter i internationella teatertraditioner. LÄS MER

  2. 22. En resa i betygsskalan : en studie av hur medieelever beskriver att bli betygssatta i de medie-estetiska ämnena

    M1-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Hammar Lovisa; [2014]
    Nyckelord :politics; society; grade system; grades; mark; summative grading; formative grading; ethnographic study; discourse analysis; discourse theory; esthetical program; self-image of the pupils; teacher profession; politik; samhället; betygssystemet; betyg; betygssättning; summativ bedömning; formativ bedömning; etnografisk studie; diskursanalys; diskursteori; estetiskt program; elevers självbild; läraryrket;

    Sammanfattning : Min tanke bakom undersökningen är att betygsättning och olika former av bedömningssätt är frågor lärare måste ta ställning till i utövandet av sin yrkesroll, från ett makt- och elevperspektiv. Som lärare har man makten att öppna respektive stänga dörrar för elever, då betyg blir avgörande för elevernas vidare utbildning. LÄS MER

  3. 23. Teatern som socialt forum : En kvalitativ studie i teaterns roll i formandet av identitet på Halmstad kvartersteater Tommi

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Paul Klasson; Tommi Luomala; [2013]
    Nyckelord :teatern socialt forum socialpsykologi;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att undersöka teaterns roll för skapandet av identitet hos deltagarna i en teatergrupp på Kvartersteatern i Halmstad. Vår samlade frågeställning är att undersöka hur teatern som forum påverkar deltagarnas identitet. LÄS MER

  4. 24. "Gå hem och läs texten" : metodutveckling av textgestaltning för sångare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jenny Wallén; [2013]
    Nyckelord :sånger; romanser; interpretation; scenisk gestaltning; textlig gestaltning; tonsatta dikter;

    Sammanfattning : Jag har valt att fördjupa mig i begrepp och metoder för textlig gestaltning inom klassisk romanssång. Min undersökning rör dels vad olika begrepp kopplat till textgestaltning innebär, och dels vilka metoder sångare använder eller kan använda sig av i en textgestaltningsprocess. Jag har använt mig av böcker skrivna av bl.a. LÄS MER

  5. 25. Regi med barn och unga : En studie av hur personregi används i barn- och ungdomsteaterverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)

    Författare :David Fopp; [2013]
    Nyckelord :directing; children; drama; education; dramapedagogik; teaterpedaggogik; regi; barn;

    Sammanfattning : Hur arbetar regissörer och dramapedagoger med barn med ”personregi” - alltså med feedbacken som hjälper till att ett barn hittar ett uttryckssätt som är trovärdigt, ett sätt att spela som är livligt. Hur gör man och varför? Vad är det för en typ av handling, interaktion? Syftet med arbetet är att förstå och tydliggöra en ganska dold och mystisk verksamhet; att inspirera alla intresserade till utvecklat egen verksamhet; att lyfta fram en interaktion där barnen blir hjälpt till och värdesatt i deras spontana tillvaro. LÄS MER