Sökning: "tecken som stöd för hörande"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden tecken som stöd för hörande.

  1. 1. Ett språkutvecklande arbetssätt för barn med dövhet och hörselnedsättning i förskolan : - En kvalitativ intervjustudie av pedagogers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Camilla Johansson; [2018]
    Nyckelord :Dövhet; hörselnedsättning; kommunikation; språk; språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syftet i denna kvalitativa studie är att undersöka och beskriva pedagogers uppfattning om arbetet med språkutveckling i förskolan för barn med dövhet och hörselnedsättning samt faktorer som främjar och försvårar detta arbete. Kvalitativa intervjuer används som metod för att svara mot syftet. LÄS MER

  2. 2. Förskolebarns kommunikation med tecken som stöd : En observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Gunnarsson; [2015]
    Nyckelord :Barn; förskola; kommunikation; tecken; tecken som stöd;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka om förskolebarn på en vanlig hörande förskola använder sig av tecken som stöd (TSS) i sin kommunikation med kamrater i den "fria leken" då personal använder TSS med förskolebarngruppen. För att ta reda på detta har observationer under förskoebarnens "fria lek" gjorts under fem dagar. LÄS MER

  3. 3. Barns användning av tecken i sin kommunikation och föräldrars syn på användning av TAKK i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Pernilla Lindén; [2013]
    Nyckelord :TAKK; föräldrar; kommunikation; språk; förskola;

    Sammanfattning : TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) är en metod som används speciellt till hörande barn med behov av stöd i sin kommunikation men TAKK används även nu allt oftare på förskolor för att det kan gynna alla barn även de utan behov av stöd. Barn får både höra det talade språket samtidigt som de får möjligheten att känna orden med hjälp av sina händer. LÄS MER

  4. 4. Tecken till tal : för hörande barns språkutveckling

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Söderberg; Linn Gustafsson; [2010]
    Nyckelord :Tecken till tal; tecken som stöd; språkutveckling; hörande barn.;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att undersöka fem förskollärares och fem föräldrars erfarenheter, om tecken till tal och dess påverkan på det hörande barnets språkutveckling. Våra frågeställningar är: - Hur används tecken till tal enligt förskollärarna på förskolan, i arbetet med barnen?- Hur används tecken till tal av barnen i hemmet enligt föräldrarna?- Vilken betydelse anser förskollärarna att tecken till tal har för barns språkutveckling?- Vilken betydelse anser föräldrar att tecken till tal har för barns språkutveckling? För att få svar på frågeställningarna, har vi valt en kvalitativ metod. LÄS MER