Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Finns nyckeln till språket i sagornas värld? : En kvalitativ studie kring högläsningens möjligheter för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frida Rix; [2023]
    Nyckelord :högläsning; multimodalitet; språkutveckling; tecken på lärande; teckenvärldar; transduction;

    Sammanfattning : Föräldrar läser allt mindre för sina barn och därför blir förskolan och dess pedagoger en viktgig del i detta arbete. Då förskolepersonalens och högläsningens betydelse på flera håll lyfts fram som viktiga delar för språkutvecklingen, vill jag därför ta reda på om de metoderna och hur arbetet med högläsning för att främja barns språkutveckling i förskolan stämmer överens med aktuell forskning kring ämnet. LÄS MER

  2. 2. Framtidens svenskämne : En litteraturstudie om multimodala uttrycksformer vid muntliga presentationer i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Frida Gunnarsson; Ronja Eliasson; [2022]
    Nyckelord :multimodala uttrycksformer; muntliga presentationer; teckenvärldar; meningsskapande; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Multimodal forms of expression have been added to the latest updated curriculum but doesn’t have an explicit description of the didactical questions, what, how, when, and why. You can find research about multimodal forms of expression used as a resource with reading- and writing difficulties, also for a meaningful learning, but it is missing in forms of the oral expressions. LÄS MER

  3. 3. Multimodalitet i matematikundervisning : en kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Erika Ingesson Bertilsson; Jimmy Adolfsson; [2021]
    Nyckelord :multimodalitet; matematik; multimodality; mathematics; multimodal; teckenvärld;

    Sammanfattning : Sammanfattning Vi vill med denna kunskapsöversikt ta reda på hur matematikundervisning bortom boken kan bedrivas baserad på aktuell forskning. Denna kunskapsöversikt handlar om hur forskningen kring multimodalitet i matematikundervisning ser ut. Syftet är att beskriva vad som kännetecknar forskning inom ovanstående arena. LÄS MER

  4. 4. Musikens roll i Tiktok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jacob Lahovary Olsson; [2021]
    Nyckelord :Tiktok; multimodalitet; musikundervisning; socialsemiotik; diskurs; dans;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine how teenagers in high school experience and use music in the app Tiktok with the aim to better understand how digital tools can be used in music education. In an app such as Tiktok there are many modes intertwined. LÄS MER

  5. 5. Intersemiotiska relationer inom multiplikationsuppgifter : En läromedelsgranskning av två läromedel anpassade för årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nina Lundh; Nellie Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Matematikundervisning; läromedelsgranskning; semiotisk resurs; multiplikation; multiplikativt tänkande; additivt tänkande; multimodalitet; multimodal analys; teckenvärldar; intersemiotisk relation; socialsemiotisk teori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur två semiotiska resurser, det vill säga läromedlen Prima Matematik 3B samt Pixel Matematik 3B, presenterar olika multiplikationsuppgifter och vilka dess tillhörande teckenvärldar är. Vidare ämnar studien undersöka om dessa teckenvärldar, såsom exempelvis text och bild, anses samspela med varandra och således om intersemiotiska relationer kan påträffas i uppgifterna. LÄS MER