Sökning: "teckenvärldar"

Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade ordet teckenvärldar.

  1. 11. Multimodalt skrivande - förutsättningar och lärandemöjligheter : Litteraturstudie om mellanstadieelevers lärandemöjligheter vid multimodalt skrivande inom svenskämnet och förutsättningar för en multimodal skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessica Sundström; [2015]
    Nyckelord :Multimodalt skrivande; multimodal skrivundervisning; lärandemöjligheter; årskurs 4-6; svenskämnet;

    Sammanfattning : Kursplanen i svenska förklarar att eleverna ska utveckla det multimodala skrivandet inom svenskämnet. Det multimodala skrivandet innebär att ord, bild och ljud kombineras och samspelar. LÄS MER

  2. 12. Multimodalt skrivande i praktiken : Sex lärares beskrivningar om och hur det multimodala skrivandet på Åland sker samt deras upplevelser av och attityder till multimodalt skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessica Sundström; [2015]
    Nyckelord :Multimodalt skrivande; multimodal skrivundervisning; lärare; årskurs 4-6; Åland;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna empiriska studie har varit att undersöka om och hur några lärare på Åland praktiskt arbetar med multimodalt skrivande i årskurs 4-6, samt deras upplevelser av och inställning till det multimodala skrivandet i skolan. Det multimodala skrivandet har i denna studie definierats som att skriftlig, visuell och auditiv teckenvärld kombineras på ett eller annat sätt. LÄS MER

  3. 13. Vad ska vi måla då? Hur barn kombinerar bild med andra teckenvärldar vid digitalt berättande- en kvalitativ studie av tre olika processer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Sofia Knüppel; [2014-08-13]
    Nyckelord :Multimodality; ICT; Literacy; Didactic design;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att ta reda på hur elever i årskurs 1 skapar multimodala berättelser med hjälp av digitala verktyg, i detta fall läsplattor. Fyra elever och tre processer har följts utifrån följande frågeställningar: Hur kombinerar elever olika teckenvärldar i digitalt berättande? Vilken betydelse har bilden i berättelsen? Teori: I denna studie redogörs för en teoretisk bakgrund utifrån ett språkutvecklande synsätt utifrån områdena Lgr 11, multimodalitet, bildens betydelse, literacy och didaktisk design. LÄS MER

  4. 14. Skolungdomars användning av virtuell verklighet : - VR som ett multimodalt gränssnitt

    Magister-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Bino Nord Nylund; [2011]
    Nyckelord :virtual reality; multimodality; art; virtual classroom; virtuell verklighet; multimodalitet; konst; virtuella klassrum;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur en grupp elever använder ett virtuellt rum som klassrum. Effekten blev att de lärde sig fakta med hela kroppen. Det virtuella klassrummet kan bli ett nytt pedagogiskt redskap för skolungdomar där de kan vara med och bygga upp eller påverka innehållet. LÄS MER