Sökning: "telephone nurse caller"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden telephone nurse caller.

  1. 1. Distriktssköterskans upplevelse av telefonrådgivning : systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Melanie Rasmussen; [2023]
    Nyckelord :Telephone advice; district nurse; experiences; caring conversation; Nyckelord: Telefonrådgivning; distriktssköterska; upplevelser; vårdandesamtal.;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning inom primärvård och vid sjukvårdsrådgivningen är en vanlig arbetsuppgift för distriktssköterskor. Distriktssköterskor ska genom icke-visuell kommunikation göra patientssäkra bedömningar och hänvisa uppringaren till rätt vårdnivå, ibland via information i andra hand. LÄS MER

  2. 2. Vad hade du på hjärtat? : - en systematisk litteraturstudie om kommunikation vid telefonrådgivning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Ellen Josse Widroth; Julia Östberg; [2022]
    Nyckelord :District nurse; telenursing; communication; Distriktssköterska; telefonrådgivning; kommunikation;

    Sammanfattning : Introduktion: Hälso- och sjukvårdsrådgivning per telefon introducerades i Sverige på 30-talet. Efterfrågan på telefonrådgivning har ökat sedan dess. Målet är att uppringaren känner sig hörd och distriktssköterskan är trygg i sin bedömning. För att uppnå detta mål krävs en god kommunikation mellan de två. LÄS MER

  3. 3. Uppringares syn på telefonrådgivning : En deskriptiv litteraturstudie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Christine Eriksson; Maja Persson; [2021]
    Nyckelord :telephone nurse caller; telephone counseling; literature study; experiences; nursing; telefonsjuksköterska uppringare; telefonrådgivning; litteraturstudie; upplevelser; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige kan man nå legitimerade sjuksköterskor per telefon via 1177 och via vårdcentraler. Genom telefonrådgivning utför sjuksköterskor adekvata och välgrundade omvårdnadsbedömningar. Uppringaren vägleds utifrån samtalet till lämplig vårdnivå. LÄS MER

  4. 4. Distriktssköterskans kommunikation med uppringare på vårdcentraler : En observationsstudie om det rådgivande samtalet

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Hannah Söreke; Julia Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Telephone Nursing; Primary Health Care Centre; Caring Sciences and Communication; Telefonrådgivning; Primärvård; Omvårdnad; Vårdvetenskap och Kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: I västvärlden har telefonrådgivning utvidgats för att minska onödiga sjukvårdsbesök och kostnader för sjukvården. Syftet med telefonrådgivning är att göra vården effektiv, säker och mer tillgänglig för uppringaren. LÄS MER

  5. 5. Distriktssköterskan och telefonrådgivningen: En litteraturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Asra AL-Gerty; [2018]
    Nyckelord :District nursing and telephone advice: A literature study; Distriktssköterska; primärvård; telefonrådgivning; kommunikation;

    Sammanfattning : Introduktion: Distriktssköterskan gör bedömning, hänvisar, ger råd och stöd samt information till allmänheten vid telefonrådgivning. Telefonrådgivning är en växande del av vården och är ett komplext område inom hälso- och sjukvården, där distriktsköterskor möter många nya situationer och utmaningar. LÄS MER