Sökning: "teori och ämne"
Visar resultat 6 - 10 av 776 uppsatser innehållade orden teori och ämne.
6. För att jag har mens! : En kvantitativ enkätstudie om elevers upplevelser kring mens och lärarbemötande i undervisning i idrott och hälsa.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Många kvinnor i olika åldrar upplever mensrelaterade besvär. Studier indikerar att mens kan påverka elevers deltagande i idrott och hälsa. Skolans värdegrund säger att undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. LÄS MER
7. Riskfylld lek ur förskolepedagogers perspektiv
M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Huvudsyftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om förskollärares och barnskötares uppfattningar om riskfylld lek. Med stöd av de frågeställningar som vi har valt att fördjupa oss inom detta ämne har vi studerat hur förskolepedagoger resonerar kring riskfylld lek, hur de beskriver sina undervisningsstrategier med risktagande och vilka faktorer som anses påverka barns möjligheter att utmana sina gränser genom lek. LÄS MER
8. Neutralitetsvakten till sjöss : Marinens effektivitet under neutralitetsvakten mellan åren 1939–1945
Kandidat-uppsats, FörsvarshögskolanSammanfattning : Marinens neutralitetsvakt under andra världskriget är trots sin närhet till nutiden ett ämne som är relativt sett outforskad i modern forskning. En av huvuduppgifterna för verksamheten var att bevara Sveriges neutralitet och territoriella suveränitet genom att förhindra krigförande parter att använda landets territorium. LÄS MER
9. ” Det ska det vara ett givande och tagande, men oftast är det fritids som får ge”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur samverkan ser ut mellan grundlärare i fritidshem och grundlärare i F-3 utifrån grundlärare i fritidshems profession. Analysen handlar om vad samverkan mellan dessa lärargrupper innebär, vad lärargruppernas kompetenser består i, i relation till varandra, samt vad rektors ansvar är i samverkan. LÄS MER
10. Redovisningsregelverk i mindre byggföretag. En kvantitativ studie om mindre byggföretags tillämpning av K2 eller K3
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Bokföringsnämnden har under de senaste åren genomfört en utvärdering av K-regelverken och ändringar i vilka företag som får lov att använda sig av respektive regelverk tillämpas från och med slutet av 2024. Mindre företag i byggbranschen är företag som kommer att påverkas av de nya reglerna och de samband som finns idag mellan olika faktorer och företagens val av regelverk, kan förändras när de nya reglerna träder i kraft. LÄS MER