Sökning: "tidig läsutveckling."

Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade orden tidig läsutveckling..

  1. 21. Spela för att läsa! En studie om GraphoLearns effekter på avkodningsförmåga hos barn i åldrarna 6 till 7 år

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Louise Pettersson; Sara Roos; [2019]
    Nyckelord :avkodning; phonics; intervention; GraphoLearn; MR; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Huvudsyftet med studien var att undersöka den phonicsbaserade lärappen GraphoLearns effekter på avkodningsförmågan hos svensktalande barn i tidig läsutveckling. Sekundärt var syftet att undersöka huruvida träning med GraphoLearn kan påverka hjärnstruktur. LÄS MER

  2. 22. Allas rätt att bli utmanade i skolan : undervisning för och med tidiga språkare

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ingela Andersson; Emma Ferlesjö; [2019]
    Nyckelord :Language-; writing- and reading development; early reading development; linguistic challenges; special needs teacher; early intervention; Språk-; skriv- och läsutveckling; tidig läsutveckling; språkliga utmaningar; speciallärare; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Redan i de tidiga skolåren och i skolans alla ämnen har språket stor betydelse för utvecklingen och lärandet. Alla barn utvecklas olika och skolan har ett uppdrag i att möta och utmana alla elever. LÄS MER

  3. 23. "Vad funkar för dig?" : Faktorer som främjar läsmotivation hos högstadieelever i lässvårigheter - En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Susanne Barbus; Ulrika Eriksson; [2019]
    Nyckelord :läsmotivation; högstadiet; elever i lässvårigheter; specialpedagogik; Self-Determination Theory; self-efficacy; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om läsmotivation hos högstadieelever i lässvårigheter ur ett elev- och lärarperspektiv. Med en kvalitativ ansats i form av semi-strukturerade forskningsintervjuer undersöktes vilka faktorer som elever och lärare uppfattade som främjande för läsmotivation. LÄS MER

  4. 24. Syntetiskt och analytiskt förhållningssätt – en kunskapsöversikt om hur två olika förhållningssätt påverkar elevers tidiga läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angelica Colak; Camilla Cavinger; [2019]
    Nyckelord :tidig läsinlärning; syntetiskt förhållningssätt; analytiskt förhållningssätt; avkodning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Barns tidiga läsinlärning har under en lång tid varit ett hett ämne där olika företrädare förespråkat vilka läsinlärningsmetoder som är mest gynnsamma. Vi har under vår verksamhetsförlagda utbildning kommit i kontakt med metoder som utgår från de syntetiska respektive analytiska förhållningssättet. LÄS MER

  5. 25. Läsutveckling och läsengagemang påverkar ömsesidigt varandra : – en studie om lärares förhållningssätt till läsinlärning och läsengagemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mirjam Olander; Sara Rosander; [2018]
    Nyckelord :Läsundervisning; tidig läsinlärning; läsengagemang; motivation; lärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker lärares tankar om tidig läsinlärning och deras förhållningssätt kring läsengagemang. Syftet för studien är således att undersöka hur lärare som är verksamma i årskurserna f-3 resonerar kring den tidiga läsinlärningen och hur de förhåller sig till läsengagemang som en påverkande faktor för den fortsatta läsutvecklingen. LÄS MER