Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 176 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Att hitta sin roll - skolsköterskans arbete med sexuell hälsa : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Kristina Biel; Mikaela Blom; [2023]
    Nyckelord :Adolescents; health promotion; school nurse; sexual health; Elevhälsa; hälsofrämjande; skolsköterska; sexuell hälsa; ungdomar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sexuell hälsa är en mänsklig rättighet och en viktig del av ungdomars allmänna, sociala och personliga välbefinnande. Ungdomar beskriver i forskning att de önskar mer kunskap om sexualitet och relationer. Skolans undervisning i sexualitet, relationer och samtycke ska främja elevers hälsa och välbefinnande. LÄS MER

  2. 22. Språkstödjande aspekter i matematikundervisningen : lärares beskrivningar och lärarhandledningars potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Marklund; Nina Jansson; [2023]
    Nyckelord :lärarhandledningars potential; matematikundervisning; språkstödjande aspekter;

    Sammanfattning : Utgångspunkterna till denna studie är alla individers rätt till utbildning och det faktum att många elever, exempelvis de i språklig sårbarhet, möter hinder i sin matematikutveckling. Detta ledde till studiens syfte att undersöka hur åtta lärare beskriver att de arbetar med språkstödjande aspekter i undervisning om positionssystemet för att göra den tillgänglig för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  3. 23. Collaborative Strategic Reading som modell för att främja elevers läsförståelse och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jutta Harbich; Anna Rodrick Cengic; [2023]
    Nyckelord :Collaborative Strategic Reading; läsförståelse; lässtrategier; delaktighet; tillgänglig undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 24. Ökad delaktighet i klassrummet med assisterande teknik för elever i läs- och skrivsvårigheter. Vad förväntas av speciallärare?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nina Henriksson; Sara Höijer; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; delaktighet; läs- och skrivsvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa och skriva är en demokratisk rättighet som ger oss möjlighet att kunna ta del av och påverka det samhälle vi lever i. Att inte kunna läsa och skriva innebär svårigheter att få tillgång till information och att göra sin röst hörd: det begränsar människors möjlighet att delta i samhället. LÄS MER

  5. 25. Att utveckla digital kompetens hos de yngsta barnen : Ett förskollärarperspektiv på arbetet med 1- och 2-åringar

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Laura Aarnio; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital teknik; adekvat digital kompetens; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin grund i det sociokulturella perspektivet och fokuserar på digital kompetens hos de yngsta barnen utifrån ett förskollärarperspektiv. Det ansågs som intressant att ta reda på hur förskolan arbetar med digitalisering med 1- och 2-åringar på ett sätt som lägger grunden för det livslånga lärandet och ger förutsättningar för individen som en aktiv deltagare i det digitala samhället. LÄS MER