Sökning: "tillsägningar"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet tillsägningar.

  1. 1. "Du spelar ett högt spel om du sätter ifrån eller ryter ifrån till elever" : Gymnasielärares syn på deras möjligheter att bemöta extrema åsikter utifrån sin yrkesroll

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Michaela Nydahl; Linda Svedjehammar; [2019]
    Nyckelord :Street-level bureaucrats; Lipsky; Violent extremism prevention; Extreme opinions; Teachers; Students; Gräsrotsbyråkrater; Lipsky; Våldsbejakande extremism; Extrema åsikter; Lärare; Elever;

    Sammanfattning : I svenska skolan har lärare ett uppdrag att arbeta förebyggande mot “våldsbejakande” extremism. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare ser på sin roll att arbeta med detta samt hur de menar att deras arbetssituation påverkar deras möjlighet att bemöta extrema åsikter hos elever. LÄS MER

  2. 2. ”Fröken kommer! Fröken kommer!” ”Teacher´s coming! Teacher´s coming!”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Fogelberg; Michelle Törnquist; [2017]
    Nyckelord :lek; miljö; kommunikation; socialt samspel;

    Sammanfattning : AbstractLeken är av stor betydelse för barns sociala och kommunikativa utveckling, vilket betonas i läroplanen för förskolan. Syftet med vår studie är att studera hur möjligheter och begränsningar för socialt samspel kommer till uttryck i barns kommunikation med varandra och i verksamhetens fysiska och sociala miljö. LÄS MER

  3. 3. Konflikter och demokrati i förskolan. En studie om hur pedagoger agerar i konflikter och barns perspektiv på konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Nilsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studie problematiseras huruvida konflikthantering i förskolan utgår från demokratiska värderingar. Syftet är att studera hur pedagoger förhåller sig till barn i konflikter samt barns perspektiv på konflikter. Studien utgår från en kvalitativ metod. LÄS MER

  4. 4. Bemöts pojkar och flickor olika i förskolan? : en studie som syftar till att undersöka om det är någon skillnad i pedagogernas bemötande av flickor och pojkar på en förskola

    M1-uppsats, Institutionen för speldesign, teknik och lärande

    Författare :Liselotte Westin; [2010]
    Nyckelord :Bemötande av flickor och pojkar. Positiv och negativ uppmärksamhet. Namn i positiv eller nagativ bemärkelse.;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att undersöka om det är någon skillnad i förskolepedagogens bemötande av flickor och pojkar och i så fall på vilket sätt. Metod: Under denna studie så har jag använt mig av en kvantitativ undersökningsmetod, då jag har gjort observationer på en förskola. LÄS MER

  5. 5. Flickor, pojkar och idrott - hur flickor och pojkar i skolår 2-3 upplever lektionerna i Idrott och hälsa utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Charlotte Johansson; [2009]
    Nyckelord :Elevers upplevelser; Genus; Idrott och hälsa; Idrottsundervisning; Kön;

    Sammanfattning : Tidigare genomförda studier visar på brister gällande skolans roll att motverka traditionella könsmönster och främja jämställdhet inom skolämnet Idrott och hälsa. Denna studie har därför genomförts för att ta reda på hur eleverna själva upplever sin situation under idrottslektionerna. LÄS MER