Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förskollärares uttryck för det pedagogiska uppdraget i dagens förskola : En studie som belyser förskollärares perspektiv på undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jenny Karlsson; [2024]
    Nyckelord :education; teaching; preschool; quality; interview study; utbildning; undervisning; förskola; kvalité; intervjustudie;

    Sammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om förskollärares perspektiv på att bedriva undervisning i relation till de resurser som finns tillgängliga i verksamheten, samt hur de förstår begreppet undervisning. För att samla in data har jag valt att använda mig av en kvalitativ intervjumetod. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta språkfrämjande med flerspråkiga barn i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Sjöstedt; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; modersmål; specialpedagog; språkutveckling;

    Sammanfattning : Sjöstedt, Åsa (2023). Att arbeta språkfrämjande med flerspråkiga barn i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Fakulteten för Lärande oich samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogen som samtalspartner : En studie om hur olika professioner inom förskolan upplever specialpedagogiska samtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emma Petersson; Michelle Giertta; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; beredskap; förskola; professionsutveckling; specialpedagogiska samtal;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Giertta, Michelle & Petersson, Emma. (2023). Specialpedagogen som samtalspartner: En studie om hur olika professioner inom förskolan upplever specialpedagogiska samtal. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares erfarenheter av och idéer om undervisning i barngrupper med språklig mångfald : En jämförelse av skillnader och likheter i arbetssätt i förhållande till barngruppens språkliga sammansättning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Josefine Forslund; [2023]
    Nyckelord :Diversity; multilingualism; teaching; preschool; preschool teachers.; Mångfald; flerspråkighet; undervisning; förskola; förskollärare.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to, through a comparison between preschool teachers' experiences of and ideas about teaching in groups of children with linguistic diversity, contribute with knowledge about differences and similarities in working methods. The study is based on a digital survey that was sent out to several Facebook-groups. LÄS MER

  5. 5. TAKKsam högläsning i förskolan : Två enkätstudier om pedagogers teckenstödda högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Ölund; Ulrika Holm; [2021]
    Nyckelord :Förskola; TAKK; högläsning; teckenstöd; digitala böcker;

    Sammanfattning : Att högläsning är viktigt håller de flesta med om, men hur erbjuds detta till de barn som är i behov av teckenstöd? Högläsning har bevisade effekter på barns språkutveckling och allra mest effektiv är den när den är interaktiv, alltså att den vuxna läser med barnet istället för till (Wauters & Dirks, 2017, s. 243). LÄS MER