Sökning: "undersökning sociala medier"

Visar resultat 11 - 15 av 498 uppsatser innehållade orden undersökning sociala medier.

  1. 11. En undersökning om meditation och tacksamhet : En kvantitativ studie

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Merete Fjeldbo; [2023]
    Nyckelord :Meditation; tacksamhet; mindfulness;

    Sammanfattning : En kvantitativ tvärsnittsstudie i form av en digital enkätundersökning har genomförts med syftet att undersöka en eventuell skillnad i självskattad tacksamhet mellan personer som mediterar och personer som inte mediterar. Tacksamhet kan beskrivas som uppskattning och en känsla av tacksamhet i vardagen, såväl som en tacksam respons på en händelse som uppfattas som välgörande (Bartholomew et al. LÄS MER

  2. 12. Kvinnan, Gudinnan och naturen : En ekofeministisk undersökning av uttryckt världsbild på nyhedniska instagramkonton

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Empirisk-praktiska studier av religion och teologi

    Författare :Linnea Glassel; [2023]
    Nyckelord :ekofeminism; kvinnor; nyhedendom; religion; sociala medier;

    Sammanfattning : This is a study about an ecofeminist perspective on contemporary paganism among women on instagram. It takes off along with former studies that have researched feminist and psychological aspects of women's use of mythological figures and feminine god symbols and paganism on instagram. LÄS MER

  3. 13. Unga vuxnas källkritiska förhållningssätt till mediefenomenet podcasts : En undersökning om podcasts och dess trovärdighet som informationskälla

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Matilda Tönning; Freja Åhrén; [2023]
    Nyckelord :Podcast; Source Credibility; Media; Trustworthy Media; Podcast Hosts; Audio Consumption.; Podcast; källkritik; Media; Tillförlitlig Media; Ljudkonsumtion; Podcastvärd.;

    Sammanfattning : This article aims towards developing further understanding regarding the relation between the media phenomenon podcasts and source credibility amongst young adults in Sweden. Furthermore, the foundation for this essay is based on the previous and current empiricism regarding both podcasts and source credibility. LÄS MER

  4. 14. Gal Pals and Gentlemen of the Bedchamber : En begreppshistorisk undersökning av historiebruket runt queera kungligheter på sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Julia Alfheim; [2023]
    Nyckelord :Queer theory; conceptual history; use of history; social media; Queen Christina; King James VI and I; Queerteori; begreppshistoria; historiebruk; sociala medier; drottning Kristina; kung James VI och I;

    Sammanfattning : This G-3 essay aimed to study how people on three American left leaning social medias appoint queer identities to historical people and the discourse around this appointment. This was studied through the theoretical lenses of queer theory and the use of history. LÄS MER

  5. 15. Can Generative AI Replace Human Communication Professionals? A qualitative study comparing social media content generated by Artificial Intelligence and humans

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Deline Fredriksson; Matilda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Generative AI; AI visualisation tools; Artificial Intelligence; ChatGPT; DALL·E; Social Media; Content Creation; Digital Marketing; AI-generated content; Social Sciences;

    Sammanfattning : Generative AI is a novel phenomenon, now within the hands of the public. The utilisation of AI has already started replacing human employees in many industries and previous research shows that generative AI have great abilities in creative and communicative contexts. LÄS MER