Sökning: "utanför skoltid"

Visar resultat 11 - 15 av 57 uppsatser innehållade orden utanför skoltid.

  1. 11. Är inlämningsuppgifter en relevant bedömningsform?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Johan Wehlin; [2021]
    Nyckelord :Motivation; inlämningsuppgifter; yrkeselever; yrkesutbildning; gymnasium; litteraturgenomgång;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att förstå elevers motivation till att göra inlämningsuppgifter, vilket lite kortfattat kan beskrivas som skrivuppgifter. Detta där eleverna uppmanas att skriva och svara på frågor via ett dokument på datorn, för att sedan lämna in sina uppgifter till läraren för vidare återkoppling. LÄS MER

  2. 12. Från insikt till aktivt deltagande i samhället : En kvalitativ studie om Skolan som arenas möjliggörande av socialpedagogiska gemenskaper

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Susanna Larsson; Ulrika Kragell; [2020]
    Nyckelord :Skolan som arena; gemenskaper; Jämlik stad; socialpedagogik; föräldrasamverkan; bildningsprocesser;

    Sammanfattning : Tanken med satsningen Skolan som arena är att öppna upp skolan för aktiviteter utanför skoltid, vilketska ske genom samverkan mellan offentliga, privata och idéburna organisationer. Syftet med denna uppsats var att utforska hur Skolan som arena bidrar till socialpedagogiska utvecklings- och läroprocesser för professionella och boende i området kring skolan. LÄS MER

  3. 13. Gendered learning differences : A study of differences between boys' and girls' learning in the English classroom

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bafrin Shaqlawai; [2020]
    Nyckelord :Inlärningsskillnader; pojkar och flickors lärande; engelska;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med den här undersökningen är att identifiera skillnader i strategier pojkar och flickor använder för att förbättra sina kunskaper i det engelska språket. Frågeställningarna är dels för att ta reda på om det finns skillnader mellan pojkar och flickor i hur de lär sig engelska samt att se om dessa skillnader kan kompenseras inom skolan. LÄS MER

  4. 14. Lever du som du lär ut? : En kvalitativ studie om lärares egna upplevelser gällande att vara fysiskt aktiva förebilder i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Elin Öhling; Emelie Reyes; [2020]
    Nyckelord :Role model; teacher; physical education; adolescents; living habits; Förebild; lärare; idrott och hälsa; ungdomar; levnadsvanor;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att i Stockholmsområdet undersöka vad som har bidragit till den nuvarande fysiska aktivitetsnivån hos lärare i idrott och hälsa och om lärarna upplever att de bör vara en förebild för eleverna gällande fysisk aktivitet på skolan och i sitt privatliv. Vad anser lärarna i idrott och hälsa har bidragit till deras nuvarande fysiska aktivitetsnivå?  Vad för upplevelser har lärare i idrott och hälsa angående att vara en förebild för eleverna gällande fysisk aktivitet? Vad för upplevelser har lärare i idrott och hälsa angående att vara en förebild både på skolan samt i sitt privatliv? Metod Studien har använt ett kvalitativt tillvägagångssätt där sex intervjuer genomförts och analyserats. LÄS MER

  5. 15. Modersmål som skolämne.En intervjuundersökning om modersmålselevers upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sawsan El Dirani; [2020]
    Nyckelord :modersmål; modersmålsundervisning; elever; upplevelse; fördelar; svårigheter; framtid; intervjuer.;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet var att undersöka modersmålets betydelse för elever i grundskola och hur de uppfattar sitt språk som skolämne utifrån önskan om att delta i modersmålsundervisningen. Frågeställningarna fokuserade på fördelar, nackdelar och svårigheter som eleverna upplever i samband med undervisningen, samt deras tankar om modersmålets framtid och det svenska samhällets syn på detta. LÄS MER