Sökning: "utbildning och undervisning – gymnasieskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 101 uppsatser innehållade orden utbildning och undervisning – gymnasieskolan.

  1. 16. Specialpedagogiskt stöd på gymnasiet : En multipel fallstudie av stödinsatser på två fristående gymnasieskolor och tillhörande dilemman

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna-Karin Enqvist; [2021]
    Nyckelord :Dilemman; gymnasieskolan; inkluderande arbetssätt; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Gymnasieskolan är en frivillig skolform, men för de elever som hoppar av gymnasiet eller går utgymnasiet utan fullständiga betyg begränsas möjligheterna i livet efter skolan avsevärt. Tidigare studiervisar att stöd i form av specialpedagoger och speciallärare i gymnasieskolan är lågt, jämfört med grundskolan. LÄS MER

  2. 17. Hur framställs kristendomen i lärobokstexter för grundskolans årskurser1-3? : En jämförande läromedelsanalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Angelica Grönesjö; Emelie Knutsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Religionsämnet i Sverige har sina rötter djupt rotade i en kristen luthersk tradition. Viktigaskeden i historien har inneburit att Sverige förändrats från ett enhetligt kristet land till ett mångkulturellt och sekulariserat land. LÄS MER

  3. 18. (O)sökt : Svensklärare på gymnasiet om digital informationssökning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Christine Wellander; Ella Karlsson Brottare; [2021]
    Nyckelord :Digital informationssökning; stöttning; IPS-I; svensklärare; sökkritik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka hur svensklärare på gymnasiet resonerar om digital informationssökning och hur digital informationssökning inkluderas i deras undervisning. I styrdokumenten för gymnasieskolan formuleras strävan efter livslångt lärande och delaktighet i det demokratiska samhället. LÄS MER

  4. 19. Idrottslärares multimodala arbete : En kvalitativ studie om lärares undervisning i gymnasieskolan.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gustaf Årman; Trevor Biamba; [2021]
    Nyckelord :Multimodalitet; Utbildning; Lärande; Didaktik; Undervisning; Idrott och hälsa; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka vilka ämnesområden som fokuseras, samt hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa använder olika modaliteter i sin undervisning. •        Vilka modala verktyg använder lärare i idrott och hälsa sig av för att organisera planera och genomföra aktiviteter som bidrar till elevernas lärande? •        Vilka ämnesområden fokuseras och vilka didaktiska ställningstaganden gör lärare i idrott och hälsa vid valet av en aktivitet? Metod Studien utfördes med en semistrukturerad intervju på 5 lärare från olika gymnasier i Sverige. LÄS MER

  5. 20. Skönlitteratur i svenska och svenska som andraspråk på gymnasiet : En studie i ämnenas likvärdighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Cecilia Zakariasson; [2021]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; likvärdighet; litteraturundervisning; skönlitteratur; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att bidra med kunskap om likheter och skillnader i behandlingen av skönlitteratur i gymnasieskolans kurs- och ämnesplaner för ämnena svenska och svenska som andraspråk. Studien syftar också till att belysa hur dessa likheter och skillnader visar sig i hur yrkesverksamma lärare inom SVA respektive SVE väljer skönlitteratur i deras undervisning och hur de säger sig arbeta med den. LÄS MER