Sökning: "utbildning och undervisning – gymnasieskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 101 uppsatser innehållade orden utbildning och undervisning – gymnasieskolan.

  1. 11. Att arbeta med textförståelse : En jämförande studie om det didaktiska arbetet med lyrik i svenskämnet i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Zetterkvist; [2022]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; lyrik; läsförståelse; mixad metodstudie; svenskämnet; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärares arbete med lyrik inom svenskämnet på gymnasiet korresponderar med hur elever uppfattar att de tar till sig kunskaper om genren. Informanterna som deltog i studien var verksamma lärare inom ämnet svenska på gymnasieskolan och elever till de medverkande lärarna. LÄS MER

  2. 12. Anpassningar i den ordinarie undervisningen för elever med språkstörning i gymnasieskolan : En kvantitativ studie om anpassningar för elever med språkstörning samt om relationen mellan lärares utbildning och erfarenhet inom området och olika anpassningar och stöd i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Törn; Angelica Högberg; [2022]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder DLD ; Upper Secondary School; Adjustments; Language Learning Environment; Language Learning Opportunities; Language Learning Interactions; språkstörning; gymnasieskola; anpassningar; språkinlärningsmiljö; språkinlärningsmöjligheter; språkinlärningsinteraktioner;

    Sammanfattning : Majoriteten av alla gymnasieelever med språkstörning går i ordinarie verksamheter i gymnasieskolan. Trots det beskrivs ofta språkstörning som en relativt okänd funktionsnedsättning. LÄS MER

  3. 13. Extra anpassningar i svenskämnet : En kvalitativ studie om svensklärares användning av extra anpassningar i svenskundervisningen i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sally Harbi Hanna; [2022]
    Nyckelord :extra anpassningar; gymnasiet; inkludering; svensklärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka extra anpassningar svensklärare använder i sin undervisning och vad de anser är nödvändigt för att extra anpassningar ska fungera. Studien undersöker även vilka utmaningar svensklärare möter i undervisningen när de tillämpar olika extra anpassningar. LÄS MER

  4. 14. Jag är mycket duktig, I’m here to Learn : En kvalitativ studie om lärares upplevelser i att stödja högpresterande elever i engelska i högstadiet 7–9 och gymnasieskolan 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Abdelmunim Hilal; Zouzan Ahlin; Ghufran Abdulsalam; [2022]
    Nyckelord :Högpresterande elever; strategier; motivation; avancerad; utmaning undervisning;

    Sammanfattning : En likvärdig utbildning i svenska skolor innebär att alla elever har rätt till att deras behov och förutsättningar beaktas (Lgr 11). Högpresterande elever har enligt styrdokumenten således rätt till att få utbildning som passar deras förmågor. Undervisning av högpresterande elever kan innebära olika slags utmaningar. LÄS MER

  5. 15. Den digitala undervisningens påverkan på svenskämnets retorikmoment i gymnasieskolan : En studie om gymnasieelever och lärares upplevelser av undervisningen i retorik i samband med skiftet till digital- och fjärrundervisning under Covid-19 pandemin.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lana Ishak; [2022]
    Nyckelord :Retorik; digital undervisning; fjärrundervisning; distans; lärare; elev; gymnasieskolan; Sverige; coronapandemin;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka upplevelser och synpunkter hos 20 elever och två lärare gentemot digital- och fjärrundervisning i retorik på gymnasieskolan. Datainsamlingen består av en enkätundersökning som distribuerats till elever som studerat retorik samt intervjuer med två retoriklärare. LÄS MER