Sökning: "utvärderingar av skolor"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden utvärderingar av skolor.

  1. 16. Alternativa lösningar i den kommunala skolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Sara Nordström; [2012]
    Nyckelord :neuropsykiatriska funktionshinder; kommunprojekt; utvärdering; programteori; barn; ungdom.; Social Sciences;

    Sammanfattning : 2011 startades NPF-teamet vars mål var att finna strategier för elever med NPF (neuropsykiatriska funktionshinder) så att även dessa barn skulle kunna integreras och få möjligheten att fullfölja årskursen i en ”vanlig” skola. Då NPF-teamet till våren 2012 skulle fortsätta i annan form blev det viktigt att göra en utvärdering av detta projekt. LÄS MER

  2. 17. Elevinflytande : En studie av hur lärare och elever på två gymnasieskolor i södra Sverige uppfattar och tillämpar inflytande i en skolkontext

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Martin Pelin; Joakim Olsson; [2012]
    Nyckelord :Elevinflytande; makt; ansvar; formellt inflytande; informellt inflytande; Dewey;

    Sammanfattning : Syftet med förevarande uppsats är att utröna hur elever och lärare uppfattar inflytande och makt i en skolkontext, huruvida dessa uppfattningar de facto återspeglas i undervisningen samt om det är möjligt att gemensamt vidareutveckla utbildningen. Analysen utförs med hjälp av fyra separata kvalitativa enkätundersökningar, vilka inkluderar 32 elever (fördelat på två klasser) och fjorton lärare på två skolor i södra Sverige. LÄS MER

  3. 18. Barn av sin klass – myten om den likvärdiga skolan : Studie om elever i behov av särskilt stöd i ett segregerat Stockholm

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Liv Nielsen; [2012]
    Nyckelord :Likvärdig utbildning; specialpedagogik; särskilt stöd; särskilda behov; skolresultat; invandrarbakgrund; segregation; klasstillhörighet; social bakgrund;

    Sammanfattning : Syftet med denna jämförande studie är att ta reda på vilka slags svårigheter elever i grundskolans tidigare år kan ha och hur undervisningen för dessa ser ut. Jag har utgått från två skolor i Stockholmsområdet: en ”invandrartät förort” samt en stadsdel i Stockholms innerstad för att även ta reda på hur elevers möjligheter att klara skolans mål påverkas av deras uppväxtmiljö, föräldrars bakgrund och social tillhörighet. LÄS MER

  4. 19. Att bedöma och dokumentera elevers läsning : Fem lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Åkerlund Hjorth; [2011]
    Nyckelord :bedömning; dokumentation; läsutveckling;

    Sammanfattning : Internationella studier visar att andelen svaga läsare har ökat i Sverige. Detta samtidigt som skolan arbetat med målrelaterade bedömningar som är tänkta att förtydliga bedömningsprocessen genom att elevens prestationer bedöms utifrån i förväg formulerade mål. LÄS MER

  5. 20. Hur kommer det sig att många elever lämnar grundskolan i åk 9, utan att nå målen i matematik? 

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna-Lena Andersson; Anne-Lill Henriksson; [2011]
    Nyckelord :lärarkompetens; läromedel; matematiksvårigheter; motivation; speciallärare;

    Sammanfattning : Detta arbete har tagit upp frågan: Hur kommer det sig att många elever lämnar grundskolan i åk 9, utan att nå målen i matematik? Studiens huvudintresse riktas mot hur dagens speciallärare/resurslärare arbetar för att bemöta och hjälpa elever i svårigheter i ämnet matematik, där studiens problemområde är att synliggöra Hur det kommer sig att många elever lämnar grundskolan i åk 9, utan att nå målen i matematik? Med avstamp i problemområdet synliggörs syfte, som är att belysa vad speciallärare uppfattar kan medverka till att matematiksvårigheter uppstår och vilka åtgärder som vidtas. För att undersöka fältet använder vi oss av den kvalitativa metoden och fallstudie som metodansats. LÄS MER