Sökning: "utvärderingar av skolor"
Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden utvärderingar av skolor.
16. Alternativa lösningar i den kommunala skolan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : 2011 startades NPF-teamet vars mål var att finna strategier för elever med NPF (neuropsykiatriska funktionshinder) så att även dessa barn skulle kunna integreras och få möjligheten att fullfölja årskursen i en ”vanlig” skola. Då NPF-teamet till våren 2012 skulle fortsätta i annan form blev det viktigt att göra en utvärdering av detta projekt. LÄS MER
17. Elevinflytande : En studie av hur lärare och elever på två gymnasieskolor i södra Sverige uppfattar och tillämpar inflytande i en skolkontext
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med förevarande uppsats är att utröna hur elever och lärare uppfattar inflytande och makt i en skolkontext, huruvida dessa uppfattningar de facto återspeglas i undervisningen samt om det är möjligt att gemensamt vidareutveckla utbildningen. Analysen utförs med hjälp av fyra separata kvalitativa enkätundersökningar, vilka inkluderar 32 elever (fördelat på två klasser) och fjorton lärare på två skolor i södra Sverige. LÄS MER
18. Barn av sin klass – myten om den likvärdiga skolan : Studie om elever i behov av särskilt stöd i ett segregerat Stockholm
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna jämförande studie är att ta reda på vilka slags svårigheter elever i grundskolans tidigare år kan ha och hur undervisningen för dessa ser ut. Jag har utgått från två skolor i Stockholmsområdet: en ”invandrartät förort” samt en stadsdel i Stockholms innerstad för att även ta reda på hur elevers möjligheter att klara skolans mål påverkas av deras uppväxtmiljö, föräldrars bakgrund och social tillhörighet. LÄS MER
19. Att bedöma och dokumentera elevers läsning : Fem lärares uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Internationella studier visar att andelen svaga läsare har ökat i Sverige. Detta samtidigt som skolan arbetat med målrelaterade bedömningar som är tänkta att förtydliga bedömningsprocessen genom att elevens prestationer bedöms utifrån i förväg formulerade mål. LÄS MER
20. Hur kommer det sig att många elever lämnar grundskolan i åk 9, utan att nå målen i matematik?
Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Detta arbete har tagit upp frågan: Hur kommer det sig att många elever lämnar grundskolan i åk 9, utan att nå målen i matematik? Studiens huvudintresse riktas mot hur dagens speciallärare/resurslärare arbetar för att bemöta och hjälpa elever i svårigheter i ämnet matematik, där studiens problemområde är att synliggöra Hur det kommer sig att många elever lämnar grundskolan i åk 9, utan att nå målen i matematik? Med avstamp i problemområdet synliggörs syfte, som är att belysa vad speciallärare uppfattar kan medverka till att matematiksvårigheter uppstår och vilka åtgärder som vidtas. För att undersöka fältet använder vi oss av den kvalitativa metoden och fallstudie som metodansats. LÄS MER