Sökning: "utvärderingar av skolor"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden utvärderingar av skolor.

  1. 6. Utbildning för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Sara Nelson; [2021]
    Nyckelord :utbildning och lärande för hållbar utveckling; LHU; HU; pluralism; Skolverket; ämnesövergripande; ämnesdidaktik; fortbildning; kollegialt lärande; åk 7-9; framtidshopp; värdeskapande lärande; agens; kvalitetsarbete; General Works;

    Sammanfattning : Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling. Många skolor och lärare har svårt att leva upp till detta. LÄS MER

  2. 7. LÄRA UT KREATIVITET : Hur mellanstadielärare i sin undervisning kan bidra till att utveckla elevers kreativitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Evelina Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :kreativitet; lärandeprocess; utbildning; mellanstadie;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket (2011) är det skolans uppdrag att utveckla elevers kreativitet. Ändå saknas konkreta förslag på hur detta ska implementeras. I samband med arbetet med en masteruppsats 2016 undersökte författaren av denna studie elevers kreativitet på mellan- och högstadiet vid en skola i Uppsala (Lundqvist, 2016). LÄS MER

  3. 8. Taluppfattning i grundsärskolan.Vad är det ett,två eller tre? : en kvalitativ studie om fem lärares beskrivningar om undervisning och bedömning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ann-Christine Bengtsson; Louise Mathiasen; [2020]
    Nyckelord :Formative and summative evaluation; intellectual disabilities; learning environment; learning strategies; mathematics; methods; number senses; special education; Formativ - och summativ bedömning; grundsärskolan; interlektuell funktionsnedsättning; matematik; taluppfattning; undervisningsmetoder; undervisningsmiljö;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie synliggör resultatet utifrån valda frågeställningar som utförts via fem intervjuer med fem lärare i två skolor i Sverige, som är verksamma i skolformen grundsärskolan och undervisar elever med intellektuella funktionsnedsättningar. Studien har som syfte är att synliggöra hur speciallärare och ämneslärare beskriver och bedömer taluppfattning i ämne och ämnesområde i grundsärskolan. LÄS MER

  4. 9. Meningsfull sex- och samlevnadsundervisning ur ett elevperspektiv : En kvalitativ studie om gymnasieelevers erfarenheter av och förväntningar på sex- och samlevnadsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carolina Lind; [2019]
    Nyckelord :Sex och samlevnad; sex; samlevnad; sex- och samlevnadsundervisning; sexualitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka gymnasieelevers erfarenheter av tidigare sex- och samlevnadsundervisning samt vilka förväntningar som finns på gymnasiets sex- och samlevnadsundervisning. Tidigare forskning inom ämnesområdet är begränsad, men den jag har valt att förhålla mig till rör elevernas uppfattningar av sex- och samlevnadsundervisning samt de utvärderingar som gjorts på senare år av Folkhälsmyndigheten och Skolinspektionen. LÄS MER

  5. 10. Strategier och metoder för att motverka läs-och skrivsvårigheter hos elever med adhd under de senare skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lena Brandt; [2019]
    Nyckelord :Adhd; individuella anpassningar; inkludering; kartläggning; läs-och skrivsvårigheter; motivation; självkänsla; relationell pedagogik.;

    Sammanfattning : Skolans bemötande och anpassningar har en avgörande roll för hur elever med funktionsnedsättningen adhd klarar sin skolgång. I och med att problematiken är av varierande art är betydelsen av kartläggningar, uppföljning och utvärderingar extra viktiga för den här elevgruppen. Elever med adhd får ofta läs-och skrivsvårigheter pga. LÄS MER