Sökning: "utvecklingsekologi"
Visar resultat 31 - 35 av 89 uppsatser innehållade ordet utvecklingsekologi.
31. ”Har vi tid för det eller är de för många?” : Barngruppens storlek och betydelse för förskolans pedagogiska verksamhet.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Barngruppernas storlek i förskolan är ett aktuellt och återkommande ämne, många upplever att grupperna är för stora och att de är för lite personal. Skolverket har tagit fram olika rikt-märken för hur storleken på barngruppen bör se ut. Dessa riktmärken är till för att ge barnen trygg och lärorik förskoleverksamhet. LÄS MER
32. Varför I Ur och Skur? : En studie om vad som ligger till grund för vårdnadshavarnas val av I Ur och Skur förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : AbstraktWhy outdoor preschool?A study of the guardians´ reasons for choosing outdoor preschool for their children.Syftet med arbetet är att, utifrån en studie om vad som ligger till grund för vårdnadshavarens val av I Ur och Skur-förskola, bidra med kunskaper som kan leda till förbättrat samarbete mellan förskolan och vårdnadshavarna, och i allmänhet leda till förbättringar inom verksamheten. LÄS MER
33. Hur tar samhället sitt ansvar för familjehemsplacerade barn? : En studie om familjehemssekreterares professionella erfarenheter och arbetssätt med stöd till familjehemsföräldrar
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate social workers professional experiences of social services statutory responsibilities to provide advice, support and other help to foster families. Furthermore, the purpose was to analyze what factors and conditions that affects social workers ability to provide adequate support. LÄS MER
34. Lärares förmåga att möta barn i behov av särskilt stöd : Hur organisationskulturer påverkar lärares arbetssätt i mötet med barn i behov av särskilt stöd inom grundskolan
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate what organizational cultural differences exist between high and low-performing elementary schools within a community. The study also aims in making differences visible between the schools' working methods around pupils with special needs. LÄS MER
35. ”En allergi kan man ju liksom dö utav…” : En kvalitativ studie om vårdnadshavares och pedagogers tankar om barn med födoämnesallergi i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : "A preschool for all", as often referred to by politicians, means that preschool should be an activity that is inclusive and adapted to each child's individual needs, prerequisites and abilities. But how does it actually work with inclusion in practice? Our study aims at gaining insight into how caregivers of children with food allergies experience the treatment and inclusion of preschools in children with food allergy. LÄS MER