Sökning: "utvecklingsekologi"

Visar resultat 26 - 30 av 89 uppsatser innehållade ordet utvecklingsekologi.

  1. 26. Anmälningsplikten till Socialtjänsten - En studie om skolpersonalens upplevelser av att göra en orosanmälan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Josefine Sternemar; Denize Mathisson; [2019]
    Nyckelord :Duty to report; Experience; Legislation; Routines; Secrecy; School Personnel;

    Sammanfattning : Studien belyser den komplexa problematik som omsluter anmälningsplikten för skolpersonal vid misstanke eller kännedom om att ett barn far illa. Tidigare forskning pekar på att underrapportering är ett problem i de svenska skolorna, men samtidigt menar forskare på att anmälningsfrekvensen inte är intressant att undersöka om man inte också undersöker den problematik som lagstiftningen genererar. LÄS MER

  2. 27. ”Vårt mål är att dom ska bli mer skolnärvarande…” : En intervjustudie med professionella om problematisk frånvaro i skolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Linnéa Stenberg Johnsen; Madeleine Wretman; [2019]
    Nyckelord :Hemmasittare; problematisk skolfrånvaro; professionellas perspektiv; orsaker; återintegrering; förebyggande arbete; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka professionellas erfarenheter gällande det fenomen som i vardagligt tal kallas "hemmasittare", det vill säga, elever som är långvarigt frånvarande från skolan. Studien utgick ifrån tre frågeställningar som avsåg att besvara professionellas erfarenheter gällande de inverkansfaktorer som kan ligga till grund för problematisk frånvaro och vidare hur de professionella arbetar med att återintegrera elever tillbaka till skolan och hur de slutligen upplever att de kan arbeta för att motverka frånvaron. LÄS MER

  3. 28. "Familjer vill ju inget annat än att ha dialog med varandra" : Möjligheter och hinder för familjeterapi förr och nu - erfarna terapeuters syn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Lena Holm; Åsa Norgren; [2019]
    Nyckelord :familjeterapi; familjeterapeuter; relationer; historik; Bronfenbrenner; utvecklingsekologi; Barn- och ungdomspsykiatri; Socialtjänst; NPM; attityder; kvalitativ uppsats; tematisk analys;

    Sammanfattning : Ett syfte med denna kvalitativa studie var att undersöka erfarna familjeterapeuters syn på hinder och möjligheter för familjeterapins tillgänglighet i Sverige från 1970-tal till nutid. Ett annat syfte var att undersöka erfarna familjeterapeuters syn på familjers attityder till familjeterapi över tid. LÄS MER

  4. 29. "Vi var fullständigt missförstådda, kritiserade och skuldbelagda" - en studie kring konsekvenserna för föräldrar till barn inom autismspektrumtillstånd som har eller har haft en problematisk skolfrånvaro

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Stina Holmberg; [2019]
    Nyckelord :Autismspectrumdisorder ASD ; development ecology; parenting; coping; schoolrelated problems; school absence; Social Sciences;

    Sammanfattning : The past decade, the number of children who have had a worrying school absence seems to increase according to several authorities in Sweden. The aim of this study was to explore the consequences for parents with children diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) who also have or had to have a problematic school absence this past year. LÄS MER

  5. 30. Samverkan mellan skolan och hem En intervjustudie om hur fyra grundskolerektorer uppfattar sin roll i samverkan med vårdnadshavare generellt, och specifikt med vårdnadshavare till barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Heike Streblow; [2019]
    Nyckelord :Elevhälsoteam; Mentor; Samverkan; Rektor; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Streblow, Heike (2019). Samverkan mellan skolan och hem. En intervjustudie om hur fyra grundskolerektorer uppfattar sin roll i samverkan med vårdnadshavare generellt, och specifikt med vårdnadshavare till barn i behov av särskilt stöd. (Collaboration between school and home. LÄS MER