Sökning: "vad är matematikdidaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade orden vad är matematikdidaktik.

  1. 1. Historien om π - från papyrusrulle till dagens klassrum

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Linn Appelkvist; Adam Sundqvist; [2023-04-20]
    Nyckelord :Matematikhistoria. Matematikundervisning. Matematikdidaktik. Originalkällor. π. Rhindpapyrus. Arkimedes. Duhre.;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet är en forskningsöversikt som syftar till att besvara fyra frågeställningar. I resultatdel 3.1 besvaras de två första som lyder: Hur bör matematikhistoria inkluderas i undervisningen enligt forskningen? samt Vad säger forskningen om matematikhistoria och elevers lärande?. LÄS MER

  2. 2. Den bortprioriterade historien

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Linn Appelkvist; [2023-04-18]
    Nyckelord :Matematikhistoria. Matematikundervisning. Matematikdidaktik. Didaktisk Transposition. History as a Goal. History as a Tool. History and Heritage.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att klargöra hur historia inkluderas i den svenska gymnasieskolans matematikundervisning. Ytterligare ett mål med studien är att inspirera lärare till en mer meningsfull matematikhistorisk inkludering. LÄS MER

  3. 3. Lärares möjligheter och utmaningar i att undervisa begreppet variabel i algebra : En fallstudie om lärares uppfattning om deras förutsättningar att skapa förståelse för begreppet variabel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Matematikdidaktik

    Författare :Jukka Mikkonen; [2023]
    Nyckelord :Matematik med förståelse; begrepp; begreppsförståelse; matematikens språk; kommunikation; lärarens roll; traditionell matematik- undervisning; reforminriktad matematikundervisning; diagnostiska frågor;

    Sammanfattning : Skolan har ett uppdrag att utbilda matematiskt kompetenta medborgare. Elevernas motivation att öva grundläggande förmågor som huvudräkning och läsning minskar när de har ständig tillgång till digitala verktyg. Därmed får de även olika förutsättningar att ta till sig matematiken utifrån skillnaden i förmågorna. LÄS MER

  4. 4. Lärares roll i utforskande samtal : En litteraturstudie om utforskande helklassamtal i matematik i årskurs 4–6

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Kevin Söderqvist; Fanny Landgren; [2022]
    Nyckelord :Lärares roll; utforskande helklassamtal; matematik; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om kritiska aspekter för matematiska utforskande samtal i helklass kopplade till vad som kännetecknar lärares roll i aktiviteten. Ämnet anses viktigt att undersöka eftersom granskningar i grundskolans årskurs 4–6 visar att matematikundervisningen inte är tillräckligt varierad och att det matematiska samtalet får för lite utrymme i förhållande till tyst enskilt arbete. LÄS MER

  5. 5. Hur framställs god matematikundervisning? : En jämförelse av aktuell förespråkad didaktik vid tre olika kurser för matematiklärare i Sverige och USA

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Tove Langlet; [2021]
    Nyckelord :mathematics didactics; mathematics teaching; teacher education; school mathematics; high school mathematics; discourse analysis; matematikdidaktik; matematikundervisning; lärarutbildning; skolmatematik; gymnasiematematik; diskursanalys;

    Sammanfattning : Skolmatematiken och matematikdidaktiken har under de senaste årtiondena genomgått en förändring från ett historiskt fokus på ren räkning och utantillkunskaper mot alltmer processorientering. Det pågår en aktiv debatt om hur framgångsrik dagens matematikundervisning egentligen är då de svenska elevernas resultat i internationella jämförelser så som PISA är inte lysande. LÄS MER