Sökning: "vad är viktigt i mötet med barnen"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden vad är viktigt i mötet med barnen.

  1. 1. Barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan : Förskollärares uppfattningar om att möta barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Käll; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Intellektuell funktionsnedsättning; Förskola; Inkludering; Delaktighet; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer undersöka möjligheter och hinder för barn medintellektuell funktionsnedsättning att utvecklas och lära tillsammans med andra barn iförskolan. Detta genom att studera förskollärares uppfattningar kring på vilket sätt de möjliggöratt barn med IF får vara delaktiga och inkluderade i den undervisning som bedrivs på förskolan. LÄS MER

  2. 2. Barn med utmanande beteende : Förskollärares uppfattningar kring strategier och bemötande av barn som utmanar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Svanström; [2023]
    Nyckelord :: barn med utmanande beteende; lågaffektivt bemötande; lärmiljö; relationellt perspektiv; tydliggörande pedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få syn på förskollärarens uppfattningar angående bemötande av barn med utmanande beteende, samt vilka strategier förskollärarna beskriver att de använder sig av vid mötet med barnen. I bakgrunden lyfts relevanta begrepp som forskare diskuterar inom det specialpedagogiska området. LÄS MER

  3. 3. Skolkuratorers upplevelser av att vara ett stöd för barn som upplevt våld i hemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Rebecca Jozic; Madeleine Ytterstedt; [2022]
    Nyckelord :Våld i hemmet; våld i nära relation; skolkurator; skolkuratorers perspektiv; barns utsatthet; delaktighet ;

    Sammanfattning : Barn som upplever våld i hemmet ses som ett samhällsproblem då det kan leda till negativa konsekvenser för både individ och samhälle. Det uppges finnas ett stort mörkertal kring barn som utsätts för våld i hemmet. LÄS MER

  4. 4. Undervisning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om undervisning och barns inflytande i förskolan 

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Negar Samadi; Silnvan Youssef; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om undervisning samt deras beskrivningar av hur de praktiskt arbetar med undervisning i förskolan och hur de beaktar barns inflytande i denna. De forskningsfrågor studien utgår ifrån är, vad betyder undervisning för förskollärarna? Hur skapas förutsättningar för barns inflytande i undervisningen enligt förskollärarna?  Forskningens metodologiska utgångspunkt är kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sju olika förskollärare som har ansvar för undervisning på sin avdelning. LÄS MER

  5. 5. Föräldrars upplevelser av den pediatriska palliativa vården

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Louise Algesjö; Amanda Bydén; [2021]
    Nyckelord :Experience; Palliative care; Parent; Pediatric; Person-centered care; Förälder; Palliativ vård; Pediatrik; Personcentrerad vård; Upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den pediatriska palliativa vården syftar till vård av barn i livets slutskede. Sjuksköterskan har här en viktig roll i att bedriva en personcentrerad vård gentemot barnen likväl som föräldrar och närstående. LÄS MER