Sökning: "varför finns förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 230 uppsatser innehållade orden varför finns förskolan.

  1. 1. Undervisning och utevistelse: En studie om förskollärares uppfattningar om vad som sker och varför.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Susanne Bodforss; Helena Hansson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskollärare; undervisning; utevistelse;

    Sammanfattning : I både läroplanen för förskolan och i skollagen framskrivs att undervisning ska integreras i utbildningen. Hur, när och var detta ska ske är tolkningsbart. Vidare framgår det i Lpfö18 att barnen i verksamheten ska kunna skifta miljöer, så väl inomhus som utomhus. LÄS MER

  2. 2. ”Sexualitet” i förskolan – en blind fläck : En kvalitativ studie med textanalys av didaktiska planeringar i förskolan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kashma Izat; [2023]
    Nyckelord :Barns sexualitet; undervisning; förskola; textanalys; didaktiska frågor; Van Poeck och Östmans integrativa undervisningsmodell; normer; värden; identitet;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet för denna studie är att bidra med kunskap om vilka normer och värden som blir synliga i didaktiska planeringar för förskolan som berör barns sexualitet. Teoretiska perspektiv för studien är de didaktiska frågorna Vad? Hur? och Varför? samt Van Poeck och Östmans undervisningmodell. LÄS MER

  3. 3. Vad erbjuds barn genom barnlitteratur i förskolan? : En analys av åtta bilderböcker som nominerats till Förskolebarnens litteraturpris 2023

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Jessica Karlsson; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :children’s literature; didactic potential; foundation of values; preschool; barnlitteratur; bilderbok; didaktisk potential; förskola; värdegrund;

    Sammanfattning : This study contains analysis from eight different children’s books, who are nominated for the preschool children’s literature prize on the platform Polyglutt, to look at the didactic potentials the books contain based on the Swedish preschool’s foundations of values. The purpose of the study is to illuminate and emphasize the importance that preschools teachers in their pedagogical planning makes conscious choices on the fiction the children in preschool are offered. LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling i förskolan : Förskollärarens arbete med de yngsta barnen i mötet om miljö och natur.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Artinger; Rebecca Fellving Henriksson; [2023]
    Nyckelord :Barn; Förskoleundervisning; Förskollärarnas möte; Hållbar utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Det finns en tydlig kunskapslucka vid de yngre barnens (1–3 år) undervisning om miljöinriktad hållbar utveckling. Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare integrerar hållbarhetsfrågor om miljö och hur förskolläraren själv upplever mötet med miljö och hållbar utveckling i förskoleverksamheten. LÄS MER

  5. 5. “Varför sjönk dom?” : Ett utforskande av fenomenen flyta och sjunka med de yngre barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Josefine Abenius; Emilia Kortman; [2023]
    Nyckelord :Float and sink; Physical phenomena; Preschool; The younger children; Variation theory; De yngre barnen; Flyta och sjunka; Fysikaliska fenomen; Förskola; Variationsteorin;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about how 2-4-year-oldsexplore the physical phenomena of floating and sinking, and how a practicalactivity can contribute to development and learning. To respond to the study,observation was chosen as the method where a designed activity with thevariation theory as support was conducted in three groups of children, theactivity was then divided into four phases for us students to get a clearerstructure. LÄS MER