Sökning: "vfu Reflektion lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden vfu Reflektion lärare.

  1. 1. Utbildning av framtidens ledare : En studie av förutsättningarna för utvecklande ledarskap vid officersutbildningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Johan Ax; Fredrik von Essen; [2022]
    Nyckelord :The Swedish Defence University; Officers Programme; Swedish Armed Forces; Military Academy Karlberg; leadership; education; cadet; Försvarshögskolan; Officersprogrammet; Försvarsmakten; MHS Karlberg; ledarskap; utbildning; kadett;

    Sammanfattning : Försvarsmaktens viktigaste resurs är personalen, vilken påverkas i stor utsträckning av officerarnas ledarskap. Utvecklande ledarskap är ledarskapsmodellen som tillämpas i Försvarsmakten och den karaktäriseras av att ledaren uppträder som ett föredöme som inspirerar och motiverar. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa i en ny kontext : -lärarstudenters reflektioner kring utomhusdidaktik

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anna Carin Nyberg; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det finns flera fördelar och möjligheter med att undervisa ute och intresset för utomhusdidaktik bland lärare är stort. Ute erbjuds en ny kontext där elevernas sociala relationer stärks, de engageras känslomässigt, rörelse främjas och eleverna tar större ansvar för sitt lärande. LÄS MER

  3. 3. Handledning och skolutveckling. En kvalitativ intervjustudie av tolv lärares uppfattningar

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Vian Talusi; [2016-05-04]
    Nyckelord :handledning; lärande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte och problemformulering Syftet med detta arbete är att försöka utveckla hur handledare kan bidra till nyutbildade pedago- gers förståelse av att omsätta och använda sina teoretiska kunskaper från utbildningen i den didaktiska undervisningsverkligheten. Studiens frågeställningar är: 1. LÄS MER

  4. 4. Gymnasielärares syn på undervisning i läsförståelse och användning av lässtrategier

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ewa Maria Helena Laczo; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; läsförståelse; lässtrategier; metakognition; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Under min VFU märkte jag att det fanns det brister i läsförståelse hos många elever som läser svenska som andraspråk på gymnasiet. Det avgjorde syftet för undersökningen, som är att undersöka hur gymnasielärare i svenska som andraspråk ser på sin undervisning i läsförståelse, samt på användningen av lässtrategier i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Högläs skönlitteratur för att lära med hela kroppen : En aktionsforskningsstudie om att bearbeta högläsning genom drama i årskurs tre

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Klara Rundgren; Elin Svensson; [2015]
    Nyckelord :Aktionsforskning; bearbetning; drama; högläsning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Att inneha ett rikt språk är betydelsefullt för attleva och verka i dagens samhälle som omges av text och samtal. Barns läsförmågaoch intresse för litteratur har senaste decenniet försämrats. Därför är det avstor vikt att lärare applicerar högläsning i undervisningen och bearbetar denpå ett varierat sätt, exempelvis genom drama. LÄS MER