Sökning: "vfu uppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden vfu uppgifter.

  1. 1. Feedback i skrivundervisningen: Varför? Hur? Vad? : En fenomenografisk studie om svensklärares arbete med feedback på elevers skriftliga uppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Johanna Nord; [2020]
    Nyckelord :Feedback; svenska; skrivundervisning; didaktik; lärares uppfattningar;

    Sammanfattning : Med hjälp av en fenomenografisk metodansats undersöker den här studien svensklärares arbete med feedback på elevers skriftliga uppgifter inom ämnet svenska på gymnasiet. Motivet till studien kommer från läroplanens fordran om att elever kontinuerligt ska informeras om hur de ligger till i studierna, genom både framgångar och utvecklingsområden. LÄS MER

  2. 2. Gymnasielärares syn på matematisk problemlösning och läroböckers presentationer av problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mohammad Saleem; Julia Ye; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under våra VFU-perioder på gymnasiet har vi observerat att olika matematiklärare arbetar på olika sätt när det kommer till problemlösning inom matematikundervisningen. Detta kan bero på lärarens eget förhållningssätt till den matematiska problemlösningen och vilken lärobok läraren använder sig av i sin undervisning. LÄS MER

  3. 3. Ett digitalt läromedel för implementering avprogrammering i matematikundervisningen på högstadiet : En studie utifrån lärares perspektiv på lärarmaterialet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Fredrica Lundkvist; [2018]
    Nyckelord :Teaching materials; learning; teaching; programming education; lower secondary school; undervisningsmaterial; lärande; undervisning; programmeringsundervisning; högstadiet;

    Sammanfattning : Den 9 mars 2017 beslutade regeringen att skolans styrdokument ska förtydligas i syfte att stärka elevernas digitala kompetens. Detta innebär bland annat att programmering från och med den 1 juli 2018 ska införas i matematikundervisningen på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. Studenters beskrivna erfarenheter av bemötandet på vfu : Är det skillnad på skola och skola?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marianne Flyckt Hahlin; [2018]
    Nyckelord :Lärarutbildning; verksamhetsförlagd utbildning; lärarstudent; handledare;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har sin startpunkt i lärarstudenters verksamhetsförlagda utbildning (vfu). Sveriges lärarutbildning har omarbetats då det funnits brister i vfun när det gäller ämneskunskaper och när det gäller vfu-placering inom relevant verksamhetsområde för planerad examen. LÄS MER

  5. 5. Lärobokens roll : En vetenskaplig studie om hur yttre- och inre ramfaktorer påverkar användningen av religionskunskapsboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kajsa Carlsson; Adriana Eriksson; [2017]
    Nyckelord :lärobok; religionskunskap; ramfaktorer; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur inre- och yttre ramfaktorer påverkar högstadielärares användning av läroböcker i religionskunskap. Ämnet blev intressant när vi, under våra VFU-perioder, upplevt att det skiljer mycket mellan hur olika religionskunskapslärare använder läroboken och vilken typ av lärobok de tillämpar. LÄS MER