Sökning: "vilseledande information"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden vilseledande information.

  1. 1. Ett glas greenwashing : En undersökning av hållbarhetskommunikation på mjölkförpackningar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Ella Wiles; [2023]
    Nyckelord :Förpackningsdesign; hållbarhetskommunikation; visuell kommunikation; grafisk design; greenwashing; mjölkförpackningar;

    Sammanfattning : I takt med att miljömedvetenhet ökar vänder sig fler och fler konsumenter till hållbara alternativ i vardagen, inklusive de livsmedel de konsumerar. De förlitar sig på tydlig och god hållbarhetskommunikation för att kunna göra de bästa valen de kan för sig själva och för planeten. LÄS MER

  2. 2. Vilseledande skönhet - Konsumentskyddet vid marknadsföring av skönhetsingrepp

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Tindra Johansson; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföringsrätt; skönhetsingrepp; sociala medier; vilseledande marknadsföring; konsumentskydd; rättssociologi; rättsvetenskap en. law ; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I takt med att samhället utvecklas så förändras även kroppsidealen. Genom marknadsföring av skönhetsingrepp på sociala medier har ingrepp som faktiskt är förenade med stora hälsorisker blivit normaliserade. LÄS MER

  3. 3. “Vi röstar på känsla” : Ungas politiska intresse och val av nyhetskanaler inför riksdagsvalet 2022

    L3-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Eneroth; Viktoria Vracar; [2023]
    Nyckelord :Traditionella nyhetsmedier; sociala medier; nyhetskonsumtion; användningsteorin; Cultural Studies och digital klyfta.;

    Sammanfattning : AbstractTitelsida: “Vi röstar på känsla”: Ungas politiska intresse och val av nyhetskanaler inför riksdagsvalet 2022Författare: Hanna Eneroth & Viktoria Vracar Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp Konst, kultur och kommunikation (K3)Fakulteten kultur och samhälleMalmö Universitet Handledare: Matts Skagshöj Examinator: Fredrik Edin Höstterminen 2022 Sociala medier har gjort det möjligt för människor att enklare vara en del av nyhetsdelning och att producera nyheter. Ett resultat av detta är att det finns möjligheter för var och en att influera och bli mer involverade i nyhetsförmedling, men samtidigt förekommer det risker. LÄS MER

  4. 4. Att se det som inte ska synas : Vilka utmaningar står livsmedelsinspektörer inom den kommunala kontrollverksamheten inför när det kommer till att upptäcka bedrägligt och vilseledande ageranden utifrån de lagar och föreskrifter som finns

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Energy and Technology

    Författare :Staffan Mattias Paulsson; [2023]
    Nyckelord :livsmedelsbedrägeri; livsmedelsfusk; bedrägligt och vilseledande förfarande;

    Sammanfattning : I alla tider har det funnits förekomster av bedrägerier inom livsmedelssektorn, och de främsta incitamenten är oftast av ekonomisk natur. Det är ett allvarligt problem eftersom trovärdigheten för våra livsmedel blir missbrukad och det kan leda till negativa konsekvenser för konsumenternas hälsa. LÄS MER

  5. 5. Revisionsbyråernas granskning av hållbarhetsrapporter : En kvalitativ studie om hur revisorer försäkrar om en tillförlitlig hållbarhetsrapport

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Narin Keredeqi; Yousif Samarji; [2023]
    Nyckelord :Sustainability raporting; corporate social responsibility CSR ; legitimacy theory; greenwashing; audit; sustainability review.; Hållbarhetsrapportering; företagens sociala ansvar CSR ; legitimitetsteori; greenwashing; revision och hållbarhetsgranskning.;

    Sammanfattning : Title: Audit firms' review of sustainability reports: A qualitative study of how auditors ensure a reliable sustainability report Level: Student thesis, final assignment for bachelor’s degree in the subject Business Administration Authors: Narin Keredeqi & Yousif Samarji Supervisor: Jean Claude Mutiganda  Aim: Sustainability reporting is a relatively new concept for organizations, the non-monetary report includes the companies' work and performance with regard to social and sustainable responsibility. The study aims to gain an increased understanding of the auditor's role in auditing sustainability reports, as well as how auditors ensure that the information in the content is correct. LÄS MER