Sökning: "von Wright"
Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade orden von Wright.
21. Empatisk kommunikation i förskolan - ur ett relationellt perspektiv.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstractDetta arbete syftar till att undersöka hur vi utifrån det relationella perspektivet, kan förståvilka kunskaper och kompetenser som krävs av en pedagog för att kommunicera empatisktgentemot barn i förskolans verksamhet. För att kunna redogöra för detta, så har vi skapat enkonstruktion av empatisk kommunikation, med hjälp av empiriska undersökningar ochteorier, som behandlar begreppen; empati, barns perspektiv, barns livsvärldar, syn på barn ochförhållningssätt. LÄS MER
22. Den empatiska kommunikationen : En socialpsykologisk studie om huruvida en utbildning i den empatiska kommunikationsmodellen NVC påverkar en individs sociala interaktioner under och efter avslutad utbildning
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka huruvida individer som väljer att utbilda sig i en kommunikationsmodell upplever förändring i interaktion med andra människor efter avslutad utbildning. Studien är kvalitativ och grundar sig på en hermeneutisk forskningsansats vilket innebär att vi har tolkat några individers upplevelser av sin utbildning i Nonviolent Communication (NVC), både före, under och efter utbildningen. LÄS MER
23. Hagaskolan, en reflekterande och medveten skola : hur organisationskulturen kan påverka ett lärarlags pedagogiska arbete och bemötande av elever
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Abstrakt Med ett socialpsykologiskt perspektiv och hermeneutisk ansats är syftet med denna studie att undersöka hur en skolas organisationskultur påverkar ett lärarlags pedagogiska arbete och bemötande av elever. Vi intervjuade tio pedagoger inom ett lärarlag på Hagaskolan i Varberg. LÄS MER
24. Vem får synas i texten? : En maktanalys av de nationella proven i svenska 2006-2010 ur ett intersektionellt perspektiv
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : In this study I have analysed the national tests in Swedish between the years 2006-2010. These tests are given to all students in the public schools in grade 9 and 10. I wanted to see if I identified an over-representation of a certain category of people in the texts given to the students. LÄS MER
25. Tidiga insatser i förskolan : För barn som riskerar att utveckla ett problemskapande beteende
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka möjligheter och hinder som förskollärare upplever i det tidiga, förebyggande arbetet med fokus på barn som riskerar att utveckla ett problemskapande beteende. Syftet är också att belysa när pedagoger i förskolan upplever att barn är problemskapande. LÄS MER