Sökning: "vuxet lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden vuxet lärande.
1. Fri lek : Förskollärares förhållningsätt och deltagande i barns fria lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018, s.8) beskriver leken som grunden för utveckling, lärande och välbefinnande, samt att den ska ha en central plats i utbildningen. Vidare i styrdokumentet beskrivs leken som initierad av vuxna eller av barnen själva. LÄS MER
2. Fysisk aktivitet och rörelse i förskolan. : En kvalitativ analys av förskollärarnas berättelser.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : WHO har gett ut riktlinjer för barn om vikten av att röra sig 180 min per dag, just för att det tydligt konstaterats att dagens barn är för mycket stillasittande. Genom att förskole pedagoger erbjuder barnen samma förutsättningar till fysiska aktiviteter så påverkar det barnen till ett mer hälsosamt liv där det stillasittande aktiviteterna minskar samt större chans att fortsätta ett aktivt vuxet liv. LÄS MER
3. Elevers inställning till matematik : En systematisk litteraturstudie om elevers inställning till matematik samt faktorer som kan påverka
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien behandlar elevers inställning till matematik i åldrarna fem till tolv år. Syftet med litteraturstudien är att beskriva elevers inställning till matematik samt identifiera faktorer som kan påverka inställningen. Matematik ses ofta som ett abstrakt och svårt ämne. LÄS MER
4. Att knyta an till världen genom huvud, hjärta och hand : en studie om elevers upplevelser av att bearbeta miljöfrågor genom estetiska lärprocesser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Denna studie har syftat till att utveckla en förståelse för hur estetiska lärprocesser kan påverka elevers upplevelse av och förhållande till frågor som berör den ekologiska krisen, där en klass gymnasieelever har fått genomföra individuella konstnärliga projekt utifrån en egen vald ingång till det övergripande temat “miljöfrågor”. De har utfört gestaltningar i olika material, bland annat genom skulptur i lera, sömnad med återvunna kläder och målning med akrylfärg, och de färdiga verken har sedan visats upp dels på gymnasieskolan men även på Konstfacks Vårutställning 2022. LÄS MER
5. Elevers hantering av mobbningssituationer : En studie av lärare och elevers uppfattningar
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studien belyser ett problemområde inom hanteringen av mobbning i fritidshem och skola utifrån kvalitativa intervjuer med lärare och elever på två olika skolor. Tidigare forskning visar att många lärare väljer att inte ingripa för att hjälpa elever vid mobbningssituationer medan andra lärare menar att det är lärarens ansvar att göra detta. LÄS MER