Sökning: "young school-aged children"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden young school-aged children.

  1. 1. Problematic social media use and self-rated health among Swedish adolescents : Is the association moderated by perceived familial social support?

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för folkhälsovetenskap

    Författare :Åsa Ledel; [2023]
    Nyckelord :Adolescents; perceived familial social support; HBSC survey; SRH; Sweden; problematic social media use; ungdomar; upplevt föräldrastöd; HBSC; självuppskattad hälsa; Sverige; problematisk sociala medier användning;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to explore the association between problematic social media use (PSMU) and self-rated health (SRH) among Swedish adolescent boys and girls, and additionally to examine whether perceived familial social support buffers against poor health in the same association. The study was based on the Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) survey from 2017/2018. LÄS MER

  2. 2. Faktorer som kan bidra till psykosociala problem hos barn i grundskoleålder : Ur skolkuratorers och skolsköterskors perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Linda Ehrling; Sofia Vähäjylkkä; [2023]
    Nyckelord :psychosocial problems; school-aged children; factors; experiences; Psykosociala problem; faktorer; grundskoleålder; upplevelser;

    Sammanfattning : Forskning visar att Sveriges unga rapporterar lägst psykiskt välbefinnande av alla EU-länder. Trots att den psykiska ohälsan orsakar höga samhällskostnader och lidande både för de drabbade och dess anhöriga, finns det inget entydigt svar på varför unga svenskar och barn mår så dåligt. LÄS MER

  3. 3. En design för alla : Att skapa ett gränssnitt för barn och ungdomar med ADHD: Specialpedagogers, speciallärare och assisterande lärares bedömningar av barnens behov.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Julia Andersson; Beatrice Lindh; [2022]
    Nyckelord :WCAG; ADHD; Cognitive accessibility; WCAG; ADHD; Kognitiv funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på huruvida WCAG:s kompletterande riktlinjer för de med kognitiv funktionsnedsättning möter de behov som utmärks hos barn mellan 10–16 år med ADHD.  Digitaliseringen har bidragit till att tillgängligheten av gränssnitt blivit allt viktigare, inte minst för barn med kognitiva funktionsnedsättningar. LÄS MER

  4. 4. “Traditional Values” and Sex Education in Russia: how opponents frame their arguments in online media

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Manuela Sosio; [2021]
    Nyckelord :Sex education; abstinence-only; comprehensive sex education; morality politics; Russia; discourse analysis; framing; children’s rights; reproductive rights; traditional values;

    Sammanfattning : This research contributes to understanding the attitudes of Russian politicians towards sex education in schools and the kind of argumentation styles they use to oppose it. The paper is based on a framing analysis of the arguments of two important opponents to sex education: Pavel Astakhov, a Russian politician and former Children’s Rights Commissioner from 2009 to 2016; and Yelena Mizulina, Chairman of the State Duma Committee on Family Affairs, Women and Children since 2008, using online media sources in a ten-year period (2011-2021). LÄS MER

  5. 5. Dynamic assessment i svenskspråkig kontext : En explorativ studie av sex-sjuåringars narrativa utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Louise Kristoffersson; [2011]
    Nyckelord :dynamic assessment; narrative abilities; MLE; young school-aged children; dynamic assessment; narrativ förmåga; MLE; yngre skolbarn;

    Sammanfattning : ABSTRACT In standardized tests, culturally and linguistically diverse (CLD) children usually perform at similar level as children with language impairment (LI), largely due to the fact that most standardized assessment tools have been developed on the basis of a monolingual population with mainstream backgrounds. As an alternative to standardized tests, a dynamic assessment approach has been advocated to assess the language abilities of CLD children. LÄS MER