Att komponera konstmusik - Kompositionsstudenters lärande och arbetssätt ur ett hermeneutiskt perspektiv

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Föreliggande studie presenterar ämnen knutna till utbildning av kompositörer på professionell nivå på Musikhögskolan i Malmö. Studien har fokuserat på att belysa lärandet och arbetssätten inom komposition av västerländsk konstmusik. Teoretiskt ramverk för studien har varit Gadamers hermeneutik och texter av bland annat Platon, Aristoteles, Nietzsche, Diderot, Larsson och Bergson. Dessa texter behandlar skapandets teori och filosofi. Resultatet visar utifrån min empiri att skapandet av musik är en process som kännetecknas av olika faser där dessa kräver olika hög grad av reflektion. Vissa skeden av kompositionsprocessen är mer känsliga för yttre påverkan som exempelvis diskussion, vilket genom att sätta igång analytiska tankeprocesser kan bromsa den skapande kraften. I andra skeden av processen är diskussion och analys istället något som hjälper processen framåt. Vidare visar studien att olika studenter beskriver sina behov av undervisning på klart skilda sätt. Detta leder till slutsatsen att samma typ av undervisning och dess innehåll av olika studenter kan uppfattas på klart olika sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)