Sökning: ": MIK"

Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade orden : MIK.

  1. 21. Att vara på plats : en kvalitativ studie om förskolebibliotek

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Alexandra Wahlström; Ellen Larsdotter Walle; [2019]
    Nyckelord :Förskolebibliotek; litteracitet; medielitteracitet; MIK; tidig litteracitet; bibliotekarieroller; biblioteks- och informationsvetenskap; barnbibliotek;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to explore the concept of kindergarten libraries that is becoming a more frequent collaboration method between public libraries and preschools in Sweden. Situated between the sphere of public libraries and preschools, the kindergarten library is a bridge between two relationship professions as well as part of both political efforts and investments for providing books to kindergartens. LÄS MER

  2. 22. Vi hjälper till så gott det går : En intervjustudie om folkbibliotekariers upplevelse av digitala frågor i informationsdisken på folkbibliotek

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Jenny Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Folkbibliotek; Bibliotekarier; Profession; Digital hjälp; Digitala klyftan; Medie – och informationskunnighet; MIK; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Swedish public libraries offer different kinds of digital help for their users. Sometimes by ”digital drop in” or ”smartphone courses”, and sometimes spontaneously at the reference desk. LÄS MER

  3. 23. Är det verkligen sant? Att hitta, sortera och värdera information i skolans undervisning : En litteraturstudie om hur skolan arbetar med källkritik, informationskompetens och kritiskt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Linköpings universitet/Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN)

    Författare :Elin Samuelsson; Christos Dobros; [2018]
    Nyckelord :Källkritik; kritiskt tänkande; informationskompetens; MIK;

    Sammanfattning : Det här är en systematisk litteraturstudie i syfte att utforska hur begreppen och förmågorna källkritik, informationskompetens och kritiskt tänkande tas upp och arbetas med i dagens skola. Vi har här utgått från tre frågeställningar som är: Hur arbetar lärare och elever med att utveckla sin informationskompetens i grundskolan? Vilka undervisningsstrategier används i dagens skola om källkritik och kritiskt tänkande? Varför bör skolan och lärare undervisa i källkritik och kritiskt tänkande? Vi har i denna studie använt oss av databassökning och manuell sökning för att få fram ett sådant bra utbud av litteratur som möjligt. LÄS MER

  4. 24. Hybrida missmatchningar med hybridföretag - En EU-rättslig analys av de svenska bestämmelserna avseende klassificering av företag samt ränteavdragsförbudsreglerna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Emelie Mik; [2018]
    Nyckelord :EU-rätt; EU law: Skatterätt; Hybrida missmatchningar; Hybrid mismatches; Hybridföretag; Hybrid entities; Etableringsfriheten; Freedom of establishment; ATAD; Anti-tax avoidance; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The tax treatment of different entities, within a jurisdiction, differs. If an entity is classified as transparent for tax purposes in one state and as opaque in another state, hybrid mismatches can arise. LÄS MER

  5. 25. SKOLBIBLIOTEKET SOM PEDAGOGISK RESURS INOM MIK : En kvalitativ undersökning av samarbetet mellan skolbibliotekarier och lärare inom MIK-pedagogik

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Joy Sandberg; [2018]
    Nyckelord :MIK; skolbibliotek; skolbibliotekarie; lärare; samarbete; collaboration; Montiel-Overall; kvalitativ;

    Sammanfattning : Uppsatsen syfte var att skapa en djupare förståelse för vad som utgör ett gott samarbete mellan skolbibliotekarier och lärare i avseendet att tillämpa skolbiblioteket som en pedagogisk resurs för medie-och informationskunnighet (MIK).Metoden utgick från ett kvalitativt tillvägagagångssätt och det inhämtade datamaterialet bestod av djupintervjuer med fem bibliotekarier som arbetar inom skolbiblioteksverksamheter. LÄS MER