Sökning: "älskar någon"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden älskar någon.

  1. 1. “För jag har hela stan tatuerat på min rygg” : En narrativ studie om interaktionen mellan hiphopartisten Petter och storstaden Stockholm

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anders Englund; Adem Ennouri Bouzaabia; [2023]
    Nyckelord :Urbanism; minority; hiphop; Petter; segregation; Stockholm; Urbanism; minoritet; hiphop; Petter; segregation; Stockholm;

    Sammanfattning : Denna studie hade till syfte att med en narrativ analysmetod studera interaktionen mellan hiphop-rapparen Petter och Stockholm City. De specifika frågorna som vi ville ha svar på i den här studien var hur Petter beskriver Stockholm som plats och som social struktur, hur hans inställning är till staden, hur detta påverkar individens livsstil och identitet, hur Petter beskriver sin relation till staden och hur detta kan förklaras genom tidigare forskning, vilka konsekvenser som Petter ser Stockholm har för honom och för andra som bor i den staden när det gäller etnicitet och sociospatiala faktorer. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors erfarenheter av att möta våldsutsatta kvinnor inom primärvården -en litteraturstudie.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Tim Bergenbrant; Karin Svennberg; [2023]
    Nyckelord :Erfarenheter; primärvård; sjuksköterskor; våldsutsatta kvinnor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Våld mot kvinnor, ett globalt problem som drabbar alla oavsett religion, social status eller tillgång till pengar. Det beräknas att 35% av alla världens kvinnor över 18 år någon gång blivit utsatta i form av fysiskt eller sexuellt våld. LÄS MER

  3. 3. “Det var ganska svårt först, men andra gången var det enkelt” Aktionsforskning för arbete med elevers talängslan.

    M1-uppsats, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Alexander Riedel; [2022]
    Nyckelord :talängslan; högstadieskolan; retorik; psykologi; KBT; aktionsforskning; enkäter; observation; betingning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här studien ämnar att konstruera, testa och utvärdera ett lektionsmoment med fokus på talängslan. Momentet ska först och främst vara tidseffektivt och inte ta för mycket tid från övrig kursplanering. Det ska således gå att använda till exempel i slutet av en lektion utan att övrig undervisning blir lidande. LÄS MER

  4. 4. Det är ingen väg som går rakt mot toppen : En kvalitativ studie om upplevda motivationsfaktorer bland elitidrottare under en rehabiliteringsprocess

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Oskar Hansen; Oliver Jacobsson; [2022]
    Nyckelord :motivation; injury rehabilitation; elite athlete; self determination theory och principle of reinforcement.; motivation; skaderehabilitering; elitidrottare; self determination theory och principer om förstärkning;

    Sammanfattning : Injuries are a critical and challenging problem for an athlete, especially at elite level. Injury rehabilitation can be demanding both physiological and psychological. The purpose of this study is to explain which motivational factors are significant for maintaining high levels of motivation and adherence during a rehabilitation process. LÄS MER

  5. 5. Alla älskar väl musik? : En kvalitativ studie om elevers motivation till musikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Felicia Johansson; [2021]
    Nyckelord :kvalitativ metod; motivation; musik; musiklyssning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att bidra till ökad kunskap om vad som gör musikundervisningen mer motiverande för elever på högstadiet. Trots att elever ofta lyssnar på musik och umgås kring musikaliska aktiviteter, som att dansa eller sjunga ihop, saknas motivation till att lära sig mer om musikämnet. LÄS MER