Sökning: "ämnesintegrering på gymnasiet"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden ämnesintegrering på gymnasiet.
1. ”Fanns det transvestiter redan då?” : En studie om lärares uppfattning om och arbete med direktiven om sexualitet, samtycke och relationer i historieämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sexualitet, samtycke och relationer ska sedan hösten år 2022 integreras i all undervisning i skolan. Sedan år 2011 har Skolverket i det centrala innehållet i historia dessutom poängterat att undervisningen i historia ska beröra olika perspektiv utifrån bland annat kön, sexualitet och etnicitet. LÄS MER
2. Att arbeta med skolmusikal : En intervjustudie baserad på erfarenheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Utifrån ett personligt intresse och bristande forskning kring skolmusikal uppstod idén om att ta reda på hur andra lärare arbetar med skolmusikal. Syftet med studien är därmed att fördjupa kunskap om att arbeta med skolmusikal. Undersökningen är kvalitativ och baserad på intervjuer av fem personer med erfarenhet av skolmusikal. LÄS MER
3. Att arbeta med ämnesintegration
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I läroplanen för gymnasiet står det att det är lärarens ansvar att ge eleverna en möjlighet till ämnesövergripande arbete för att reflektera runt yrkeslivets gränsöverskridning (Skolverket, 2011). Som blivande lärare i idrott och hälsa samt naturkunskap ser vi flera gemensamma områden som skulle kunna integreras med varandra. LÄS MER
4. Lärares användande av utomhuspedagogik i naturkunskap och biologi : - mervärden och utmaningar
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka högstadie- och gymnasielärares användande av utomhuspedagogik i biologi och naturkunskap. Arbetet undersöker vad lärarna ser för mervärden och utmaningar med utomhuspedagogik samt hur samarbeten ser ut mellan biologi eller naturkunskap och idrottsämnets undervisning utomhus. LÄS MER
5. Geografiämnets funktion i skapandet av kunskap : En didaktiskt präglad studie om ämnesintegrering
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Ämnet geografi kan ibland vara svårdefinierat eftersom ämnet inrymmer flera discipliner. Studien undersöker geografiämnets funktion på gymnasiet i skapandet av kunskap genom en samhällsvetenskaplig och naturvetenskaplig integrering i undervisningen. Vikten av att integrera geografins två delar belyses i denna studie. LÄS MER